Sundejte si z kamionu led! Chybí nám rampy, brání se řidiči

21. leden 2019 14:15

Padající led z nákladního auta a roztříštěné čelní sklo. Podobných nehod museli policisté vyšetřovat několik. Za Chrudimí dokonce zůstala u silnice stát hned tři poškozená auta najednou. Řidiči sice musí ze zákona před jízdou vozidlo očistit, šoféři kamionů ale tvrdí, že v praxi je to skoro nemožné.

V Česku totiž chybí speciální rampy, ze kterých by se na střechu návěsů dostali. Jednoduché řešení zatím tento problém nemá.

„Standardní žebřík, který je ve výbavě, má tři metry. To nejsem ani nahoře, zvlášť když je to takhle namrzlé. To se z toho nedá lidskými silami sundat, když je člověk sám,“ popisuje Josef Bukač, který pracuje jako vedoucí vozového parku u pardubické dopravní firmy.

Ani třímetrový žebřík nestačí, aby se řidič podíval na střechu. Pokud nemá s sebou pomocníka, je navíc takový pohyb značně nebezpečný

Z přistaveného žebříku nevidí ani na okraj střechy kamionu. Pokud by na ní byl kus ledu, řidič s tím v terénu podle něj nic neudělá. „Mám šoféra, kterému jsem i osobně vynadal, když jsem ho viděl, že leze po střeše. Chtěl to obětavě sundat, ale řekl jsem mu, ať maže dolů, to se smekne a nikdo mu nepomůže, když tam bude sám,“ říká Bukač.

Jedna rampa pro celé Česko

Řešením by byly speciální čistící rampy. Taková je ale v Česku jen jediná. „Na náklady Ředitelství silnic a dálnic zhruba za čtvrt milionu korun jsme jednu takovou lávku opatřili a instalovali na odpočívce D5 Rozvadov a uvedli jsme ji do testovacího režimu,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Jediná rampa na odklízení sněhu z kamionů je v současné době na D5 u Rozvadova. Do zkušebního provozu ji uvedlo ŘSD

Zároveň upozorňuje na to, že stát povinnost lávky stavět nemá. A hlavně - podle Jana Rýdla je teď míč na straně sdružení českých automobilových dopravců. „Zároveň jsme vyzvali ČESMAD k návrhu na lokalizaci dalších vhodných pozic pro tyto lávky a vyjasnění si, jaký rozsah obslužnosti si zajistí řidiči sami, případně ČESMAD a jaká údržba je potřebná z naší strany. Oslovený ČESMAD ovšem jakkoliv nereagoval.“

To ale mluvčí sdružení Martin Felix popírá. Obecné požadavky, kde by rampy měly být, už podle něj ředitelství silnic a dálnic dostalo. „V oblastech, kde hrozí zvýšený výskyt sněhu, jako jsou Vysočina a horské oblasti a samozřejmě tam, kde se pohybuje transit. Ovšem neuvedli jsme konkrétní parkoviště, protože na to nemáme kapacity, abychom určovali přesné stavební podmínky, kde lze a kde nelze rampu vystavit.

Podobná přehazovaná ale podle ředitele pardubické dopravní firmy Josefa Nového nikam nevede a řešení není úplně jednoduché. „Tady nebyl roky sníh a teď je problém, že napadl. Podle mě jiné řešení, než nějaký nátlak jak na dopravce, tak na stát a provozovatele odpočívadel na rampy neexistuje.“

Za neočištěné auto hrozí pokuta až dva tisíce korun. Policisté ale mají možnost každý případ posoudit individuálně a rozhodnout se, jestli řidiče potrestají, nebo přimhouří oči.

Podle zákona řidič nesmí:

  • řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,
  • řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Řešení odjinud

Jak podobnou situaci řeší v jiných zemích? Například v Rakousku je ramp na odklízení sněhu podle webu ÚAMK sedm, mají podobnou konstrukci jako ta u Rozvadova:

V USA zase používají pohyblivou radlici, u které si řidič nastaví výšku a pod gumovou "planžetou" projede s návěsem. Podobný systém využívají i severské země.

autoři: Josef Kopecký , pta

Související