Tajemství choceňského tunelu: nevídané úlomky železa i tragická smrt Jana Pernera

23. březen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Choceňské nádraží | Foto: Vilém Branda, Český rozhlas

Vlaky jezdí po železnici údolím Tiché Orlice už 180 let

Po klikaté trati, která se vine údolím Tiché Orlice, jezdí vlaky už 180 let. Kromě malebné krajiny protnul první železniční koridor z Prahy na Moravu také samotnou Choceň. Přitom podle původních plánů se měla trať městu vyhnout a vést rovnějším terénem přes Vysoké Mýto. Tehdejší plány ale údajně narazily na odpor místních formanů, kteří v železniční dopravě viděli velkou konkurenci.

Železnice měla zásadní vliv na podobu i rozvoj měst v regionu. Například Choceň byla do poloviny 19. století malým a téměř nevýznamným zemědělským městem. Teprve po dostavbě tratě začaly ve městě vznikat první větší průmyslové podniky, mezi nimi i přádelna lnu.

Výstavbu železnice mezi Prahou a Olomoucí stavbaři zahájili v roce 1842. Vypořádat se museli mimo jiné s vysokým opukovým masivem v Chocni, který trati stál v cestě. Při náročné ražbě dělníci objevili neobvyklé a dosud nevídané úlomky ryzího železa. Jejich původ odborníci dlouho zkoumali. Podle prvotních hypotéz mělo jít o železný meteorit. Analýzy ale ukázaly, že úlomky neobsahují nikl, který je pro tato tělesa typický. Dodnes tak původ úlomků zůstává neobjasněný.

Pernerův osudný tunel

Autorem trati byl známý projektant Jan Perner. Kromě samotné železnice navrhl i zmíněný choceňský tunel, který se mu ale nakonec stal osudným. Když se Perner 9. září 1845 vracel z inspekční cesty z Moravy, sestoupil na poslední schod vagonu, ohlédl se směrem k tunelu a narazil hlavou do návěstního sloupku. S těžkým otřesem mozku a pohmožděnou paží ještě pokračoval v jízdě až do Pardubic. Následujícího dne ale zraněním podlehl.

V roce 2023 prošel železniční koridor u Tiché Orlice rozsáhlou modernizací. Spolu s ním se dočkala rekonstrukce i stanice Brandýs nad Orlicí. Správa železnic obnovila béžovou fasádu nádražní budovy s tyrkysovými okny, vybudovala nová nástupiště a zlepšila přístupnost díky bezbariérovému podchodu. Do budoucna mají šedé stěny podchodu oživit speciální malby, na kterých se budou podílet studenti průmyslové školy v sousedním Ústí nad Orlicí.

Železniční oblouk nedaleko osady Bezpráví

Železnice hrála v historii Brandýsa klíčovou roli. Přispěla k rozvoji města a její význam přetrvává dodnes. Přímé spojení s dalšími městy na trati oceňují nejen místní obyvatelé, ale i pacienti zdejšího rehabilitačního ústavu, který byl původně postaven jako lázně pro železničáře a jejich rodiny.

TT Muzeum

Kus železniční historie si mohou lidé prohlédnout přímo v secesní budově choceňského nádraží, kde sídlí unikátní muzeum TT modelů. V bývalých prostorách ČD centra je dnes k vidění rozsáhlá sbírka 120x zmenšených vagonů, lokomotiv, návěstidel nebo kolejí. Expozice mapuje historii i současný vývoj modelů od různých producentů.

TT modely, které se velikostně vejdou do dlaně, začaly vznikat kolem roku 1946 ve Spojených státech i v Evropě. Ve východním bloku se výrobci zaměřili hlavně na měřítko 1:120, zatímco západní firmy preferovaly jiné velikosti modelů. K výrobě TT modelů se pak výrobci znovu vrátili v 90. letech minulého století.

autor: Vilém Branda

Související