Takovou sbírku jinde v Evropě nenajdete. Zajeďte si na motokola do Nových Hradů

5. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dámský a pánský typ motokola německého výrobce z roku 1938

Návštěva areálu rokokového zámku v Nových Hradech může být velmi pestrá. Mimo jiné i díky největšímu muzeu motokol, mopedů a kol s pomocným motorem v Česku.

Největší evropskou sbírku motokol si můžete prohlédnout v barokní sýpce novohradského areálu. Expozice vznikla v roce 2018, kdy vystřídala stálou výstavu historie cyklistiky. Muzeum motokol nabízí více než stovku původních exponátů z celého světa, od roku 1922 až po současnost. Unikátní kolekci historických strojů muzeu zapůjčil sběratel a motoristický novinář Jan Čejchan.

Barokní sýpka v Nových Hradech a Muzeum motokol

Muzeum historické techniky klade důraz na původní stav, na skutečnou muzejní hodnotu exponátů. Expozice je řazena podle provenience jednotlivých strojů, především zemí Evropské unie, v muzeu ale najdete také motokola z Japonska nebo USA. Kdo není příliš technický typ, může využít systému „muzejní expres“. Díky němu se návštěvníci mohou orientovat podle speciálních značek, které jsou umístěné u těch nejzajímavějších exponátů a absolvovat tak zrychlenější prohlídku.  

Motokolo z bicyklu

V Muzeu motokol a mopedů můžete obdivovat pestrost jednotlivých strojů. Například sledovat škálu typů umístění motoru, ať už v předním kole, před řídítky, za sedlem, vedle zadního kola, pod šlapkami nebo dokonce uvnitř rámu. Motokola začala vznikat přibližně před 100 lety, kdy po první světové válce vznikla poptávka po nejlevnějším motorovém dopravním prostředku.

Ve dvacátých letech 20. století se začaly pomocné motory montovat ještě do běžných, případně jen trochu upravených bicyklů. O desetiletí později obliba motokol rychle rostla, což umožnily hlavně nové zákony. Motokola tehdy mohly používat už čtrnáctileté děti, řidičský průkaz nebyl potřeba. Navíc motokola byla osvobozena od daní. A tak mnoho výrobců motocyklů i jízdních kol zařadilo motokola do svého výrobního programu.  

Po druhé světové válce se pozornost obrátila k výrobě skútrů a velkých motocyklů. Přesto výroba motokol, už v menší míře, pokračovala a vlastně pokračuje dodnes. Vedle spalovacích motorů se ale začal prosazovat elektrický pohon. A tak kola s pomocným motorem, právě díky elektropohonu, zažívají velký návrat.

Lehce až na Bezděz

Nejstarším exponátem novohradského Muzea motokol je české motokolo značky Bezděz. Po stacionárním motoru, postaveném před rokem 1920, začala strojírna Veselých v Bělé pod Bezdězem vyrábět v roce 1922 pomocné motory k bicyklům. Dvoudobý motor s válcem, nesnímatelnou hlavou a litinovým pístem má i karburátor vlastní konstrukce. Nakupovaným dílem byla jen zapalovací magnetka značky Bosch.

Český unikát, motokolo Bezděz z roku 1922

Naopak jedním z posledních tuzemských reálných pokusů o motorizaci jízdního kola pomocí spalovacího motoru bylo kolo s pomocným motorem sériově vyráběné krátce po roce 2000 v Brně pod značkou Bodeček, a to jak v pánské, tak i dámské verzi. Závěr expozice v nejvyšším patře zámecké sýpky patří moderním elektrokolům značky Apache.

autor: BRA
Spustit audio