Trať z Pardubic na Hradec bude dva měsíce zavřená. Po novém mostě se pojede v prosinci
Přes Labe v Pardubicích už se klene nový železniční most. Ten je na trati mezi hlavním a rosickým nádražím a oproti původnímu bude dvoukolejný. Na dokončení mají dělníci už jen necelé čtyři měsíce.
Nový železniční most přes Labe v Pardubicích už spojuje oba břehy řeky. Stavbaři víc než 1300 tun těžkou ocelovou konstrukci posledních několik měsíců postupně montovali a po centimetrech ji vysouvali nad vodu. Oproti původnímu mostu z 60. let je ten nový dvoukolejný a nepotřebuje podpěru uprostřed řeky. „Středový pilíř zatím využíváme jako pomocný pilíř, ten přijde zbourat zhruba na jaře příštího roku,“ říká Radomil Novák ze Správy železnic. Po jeho odstranění se mimo jiné zlepší i splavnost Labe, ani sousední silniční most totiž pilíř nemá.
„Celková koncepce mostu je změněná. Prostřední pilíř je v podstatě zbytečný, protože jsme využili tzv. Langrův nosník, což jsou ty oblouky,“ říká Radomil Novák. Pilíře jsou nově na březích Labe, prostor mezi nimi překlenuje mostovka právě s obloukem. Most je už sice ve správné poloze, čeká ho ale ještě usazení. „Máme připravená ložiska, která budeme podlévat,“ doplňuje Novák. Jakmile beton zatvrdne, spustí stavbaři most ještě o zhruba metr níž do konečné polohy. Pak se začne pracovat na napojení kolejí.
Výluka potrvá 2,5 měsíce
V tuto chvíli je původní starý most posunutý o 18 metrů proti proudu a je na něj přeložená hlavní kolej, po které projíždějí vlaky. Stavbaři následně koleje přeloží na nový most a dodělají trolejové. Právě tyto práce se ale neobejdou bez výluky.
„Výluka bude od 10. 10. do 19. 12. letošního roku, budeme mít takzvaný nickolejný provoz,“ doplnil Novák s tím, že po tu dobu nebudou jezdit žádné vlaky, protože se bude muset napojit stávající trať od Rosic, Hlinska i od Pardubic na novou stopu. Až bude nový most hotový, starý most stavbaři kompletně odstraní. „Starý most přijde snést a přijde do šrotu,“ Dodává Novák.
Nový dvoukolejný most přes Labe je částí modernizace trati Pardubice-Stéblová. Vlaky by po něm měly začít jezdit nejpozději od nového jízdního řádu, tedy zhruba od poloviny prosince. Dvoukolejná trať ale v celé délce Pardubice – Stéblová ještě pár měsíců nebude. Musí se totiž ještě postavit druhá kolej od nového mostu na hlavní nádraží, což by mělo být hotové do května příštího roku. To už je ale součástí rozsáhlé modernizace pardubického železničního uzlu.
Související
-
Starý udělal místo novému. V Pardubicích stěhovali železniční most
V Pardubicích dělníci dokončují přesun železničního mostu přes Labe. 150 metrů dlouhou ocelovou konstrukci bylo potřeba posunout o 18 metrů.
-
V Pardubicích začala stavba nejdelšího silničního lanového mostu v Česku
V Pardubicích bude nejdelší silniční lanový most v Česku. Víc než 250 metrů dlouhá konstrukce překlene Labe a jedno jeho slepé rameno.
-
Provizorní most v Pardubicích bude později. Město pod ním objevilo vodovod
Příprava mostního provizoria vedle mostu kpt. Bartoše v Pardubicích bude komplikovanější. V místě totiž vede plynové a vodovodní potrubí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Írán ztrácí v Sýrii důležitého spojence. Rusko si hrálo na velmoc, na kterou nemělo, říká politický geograf
-
Skončili televizní Zrádci. ‚Vítězka si to zaslouží, lež o dědečkovi ale pro mě byla moc,‘ říká finalistka
-
Konec svěřenského fondu? ‚Rozsudek ke střetu zájmů je průlom, není možné ho bagatelizovat,‘ říká Mejzlík
-
Podzemní věznice Sajdnájá jako symbol krvavosti Asadova režimu. Syřané pátrají po příbuzných