Trpíte úzkostmi, nespavostí nebo fóbií? Zkuste očkování proti strachu

25. listopad 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Žena ohlašuje násilí na tísňové lince

Stalo se vám, že jste chodili po doktorech, a nikdo vám nebyl schopný pomoct? Možná, že jste hledali chyby na těle, ale problém byl přitom v mysli. Psychické problémy se totiž mohou projevovat prostřednictvím signálů těla. Tělo a duše jedno jest, říká klinický psycholog Evžen Panovský.

Očkování na strach?

Skoro každého trápí nějaká fóbie. I to se dá vyřešit, pokud se zaměříte na psychiku. „Já tomu říkám očkování proti strachu. Jako známe otužování studenou vodou, můžeme začít tím, že si namočíme ruce a ramena, pak trošku nacákáme na obličej a tělo. A pak, po několika týdnech takového postupného otužování, si dáme klidně studenou sprchu. Takže očkování znamená vlastně stále se vystavovat tomu strachu a jít mu naproti.“ říká psycholog Evžen Panovský.

Jak se vymanit z dnešní uspěchané doby, nenechat se strhnout davem? I to může být příčina úzkostí. Z konzumní společnosti vyplývají vysoké nároky na rychlost aut nebo kvalitu výrobků. Náročné požadavky ale klademe i na sebe. Až moc často se v naší řeči vyskytuje slovo MUSÍM.

„Z této musturbace, tedy že vše musí být hned a okamžitě, pak vyplývá veškerý stres,“ říká Evžen Panovský a radí vžít se do přítomného okamžiku, na chvilku si sednout, uvědomit si, jak se právě teď cítíme a co se právě teď děje.

Počítání oveček ke spánku nepomůže

Kolikrát se vám stalo, že jste se probudili uprostřed noci a už neusnuli? Může za to přemýšlení. To totiž znamená práci, a ta do postele nepatří. Je tedy lepší vstát a vyřešit věci, které vám naplňují mysl. Naučit se nepřemýšlet je velice těžká úloha. Zásada číslo jedna je nerozrušovat se před spánkem televizními krváky nebo prací na počítači. Televize v ložnici nemá co dělat.

Při probuzení v průběhu noci, kdy se jdete napít nebo na záchod, je důležité si uvědomit, že je to v pořádku. Pokud se budeme snažit znovu usnout co nejrychleji, zpravidla se to nepovede. Ani počítání oveček spánek neurychlí. „Doporučuju říct si, nevadí, že nespím, stačí, když budu klidně odpočívat. Nebo si vezměte svoji knížku, přečtěte jednu, dvě stránky, a když budete cítit nastupující únavu, a že se vám oči malinko přivírají, tak ji odložte, zhasněte lampičku a odpočívejte dál,“ říká psycholog Panovský.

Desatero na udržení psychické a fyzické kondice

Klinická psychologie není žádná novinka. Veškeré rady shrnul už před 600 lety Christian Rosenkreuz ve svém desateru, které platí dodnes:

  1. Nespěchej.
  2. Spánek podle potřeby.
  3. Dostatek zeleniny ve stravě.
  4. Z tvého nitra nesmí vzejít nikdy negativní postoj k ostatním, protože se do nitra vrátí rozhojněn o negativní postoje okolí.
  5. Nikdy však nelenoš.
  6. Čekej, protože čas všeho přijde k tobě sám.
  7. Rozdej, co sám nepotřebuješ. Majetek vždy krade čas a duševní klid.
  8. Pobývej denně alespoň půl hodiny u zdravých stromů.
  9. Odpouštěj jiným provinění aspoň tak rychle, jako je odpouštíš sám sobě.

Hrozivá selhání plynou z hrubé nedbalosti o sebe sama a přichází po životní chybě. Selhání je zprvu varování k nápravě, když nemocný této rady nevyslyší, může se zprvu léčitelná nemoc proměnit v nevyléčitelnou.

autoři: Jitka Slezáková , Barbora Slezáková
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.

Jan Pokorný, ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu a moderátor

tata.jpg

Tata a jeho syn

Koupit

Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.