Uzly od holických sklářů plují přes oceán

15. prosinec 2018

V Pardubickém kraji funguje jen jediná sklářská huť. O její výrobky mají zájem nejen v Evropě, ale i v Asii nebo Americe.

Společnost Glass studio Müller má sídlo v Holicích. Zaměřuje se na autorskou tvorbu, vyrábí lampy a hutní sklo podle vlastního designu. Současně se ale také holičtí skláři věnují replikám historického skla, hlavně z období renesance nebo secese. Do dílen tak často míří zákazníci se svými starožitnostmi, když potřebují nahradit skleněné součásti, které se během staletí rozbily. 

Od renesance po moderní umění

Sklárnu v Holicích založil v roce 1998 Igor Müller: „Objekt, kde bývala kdysi stará kovárna, jsem našel na inzerát. Cena mi vyhovovala, a tak jsem se rozhodl poměrně rychle,“ říká s úsměvem. „V místech, kde se kdysi kovaly koně, máme kancelář a skladové prostory, kde vystavujeme také naše výrobky. Srdcem objektu se samozřejmě dílna se sklářskými pecemi.“ 

Na podzim museli skláři v Holicích vyrobit šest tisíc kusů květinek, které budou zdobit obří lustr

Igor Müller má lásku ke sklu v genech, jeho otec byl také sklář. Igor Múller vystudoval Střední umělecko-průmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, obor hutní zpracování skla, pod vedením akad. sochaře Pavla Ježka a sklářského mistra Stanislava Šimůnka. Sklářské dovednosti potom sbíral nejen v českých sklárnách, ale také v USA.

„Období secese se pro mě stalo velkým zdrojem inspirace,“ vysvětluje Igor Müller. „Vzorem pak zaniklá sklárna Lötz, která spolupracovala s předními vídeňskými výtvarníky a účastnila se mnoha výstav. Její výrobky jsou velmi krásné, já jsem se roky snažil o to, jak bych se jim přiblížil. Tato stará sklárna totiž kladla důraz na barvu. Snažíme se ty postupy napodobit, zejména pak barevný, tzv. irisový povrch. Ten proces ale vlastně nikdy není konečný. Dodržujeme staré techniky, ale tvary vycházejí spíše z našich návrhů,“ dodává zakladatel sklárny Müller.

Glass studio Müller se věnuje také modernímu designu. „Například pestrobarevné uzly si objednal zákazník z USA. Je to v podstatě jen dekorativní prvek, plastika, která se umístí někam do prostoru nebo vitríny. V evropských zemích, jako je Holandsko, Německo, Španělsko nebo Francie mají zájem spíše o naše historické tvary skla.

O skláře je v kraji nouze

V holické sklářské huti hoří čtyři pece. „V hlavní peci je roztavená sklovina, takže pec musí hořet 24 hodin nepřetržitě. Vypínáme ji jen jednou za rok, ale to se musí 5 až 6 dní postupně schlazovat. Ve sklářské peci je totiž tzv. pánev, velká nádoba ze šamotu. Ta ale postupně během roku mění svůj tvar, takže proto je nutná ta roční oprava. Po opravě zase 10 dnů zvyšujeme teplotu. Pracovní teplota je okolo 1100 - 1150 stupňů Celsia, když se taví nové sklo, tak jedeme až na 1350 stupňů,“ doplňuje Igor Müller.

Brusič Petr Klusoň při práci s uměleckými stínidly

V dílnách Glass studio Müller pracují čtyři skláři a jeden brusič skla. „Sehnat skláře je dnes opravdu velký problém,“ říká Müller. „Od začátku se mnou spolupracuje sklář z beskydské Karolínky. Další zaměstnanec je sklář ze Žďáru nad Sázavou a brusiče máme z Nového Boru. Problém je v tom, že kdo se té naší sklářské práci profesně nevyučí, tak základní dovednosti získává velmi dlouho,“ dodává Igor Müller.

autor: BRA
Spustit audio

Související