V Pardubicích Prvek, v Hradci Upír. Znáte leteckou historii obou měst?
Východní Čechy hrály v dějinách letectví výraznou roli. Poprvé uceleně to zachycuje aktuální výstava v královehradeckém muzeu. Potrvá skoro až do konce dubna.
„Každé vojenské letiště v tehdejším Československu mělo nějaký volací znak, který byl jeho krycím názvem. V případě Hradce Králové to byl z nejasných důvodů Upír, v případě Pardubic nejspíš v návaznosti na chemický průmysl Prvek,“ říká Petr Grulich, ředitel Muzea východních Čech v Hradci Králové a autor expozice Já, Upír, přistání povoluji.
Pilotova každodennost
Výstava není čistě technická. Vykresluje i ostatní aspekty života letectva. Kromě fandů letectví si na své přijdou taky běžní návštěvníci, kteří se o létání i o tehdejší každodennosti dozvědí mnoho zajímavého. Vystavené exponáty potěší zároveň všechny pamětníky a znalce oboru.
Dnes už samozřejmostí jsou podle Grulicha multimediální prvky v podobě simulátoru radiovýškoměru anebo interaktivní letecké mapy pardubického letiště s didaktickou hrou. „Děti si tak můžou zahrát na pilota, který zachraňuje zbloudilý dopravní letoun a dovede ho v pořádku na Ruzyň. V leteckém simulátoru si můžete s MiGem-15 zaletět z Hradce do Pardubic i opačně. Je tam hromada filmů, ze kterých se většina natáčela v Pardubicích.“
Blízcí sousedé
Letiště v Hradci a v Pardubicích bývala v určitých dobách propojená. „Ve 40. letech v Hradci Králové sídlilo velitelství vojenské letecké akademie a v Pardubicích letka bojového výcviku. To, co se elévové letectví v Hradci naučili, tak si procvičovali v Pardubicích už na bojových strojích. V roce 1985 došlo ke zvláštnímu transferu, kdy se 30. bitevní letecký pluk z Hradce přestěhoval do Pardubic. Opačným směrem putoval 47. průzkumný letecký pluk. Když pardubické letiště nepřijímalo, muselo letadlo do Hradce a obráceně.“
Dnes je v Pardubicích smíšený provoz s civilním terminálem pro charterové lety i pravidelné linky a Centrum leteckého výcviku. V Hradci je plně civilní provoz spíš pro menší lety.
Protože se Pardubic týká polovina výstavy, část exponátů pochází z Východočeského muzea v Pardubicích. „Dlouho připravujeme společnou výstavu obou muzeí, která by byla o obou městech, o vztazích, o rivalitě, o souznění a podobně. Každé muzeum se jinak zaměřuje na svůj kraj,“ dodává Grulich.
Související
-
V Chocni nastěhovali letadla na zámek. Vyrábějí je už 88 let
Vlastním letištěm se může chlubit plno měst. Méně je už těch, kde se aeroplány vyrábějí. Patří mezi ně třeba Choceň.
-
Novinky na letišti: Z Pardubic celoročně do Egypta a snad i kompletní terminál
Letectví se vzpamatovává z krize. Po covidu a rozpoutání války na Ukrajině aktéři doufají, že už další rány nepřijdou. S velkými plány přichází třeba pardubické letiště.
-
První let letadlem: Jan Kašpar se pustil do vývoje vlastního letadla
Inženýr Jan Kašpar pilotoval první český dálkový let letadlem. V roce 1911 se mu podařilo přeletět z rodných Pardubic až do pražské Chuchle.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.