Vadí vám nekonečné čekání v kolonách? Naučte se létat

9. červenec 2015

Největší audioportál na českém internetu

Letadlo Cesna | Foto: Milan Kocourek

Vadí vám nekonečné čekání v kolonách? Naučte se létat

Jako například šéftrenér reprezentantů v letecké akrobacii Stanislav Bajzík. Z Moravské Třebové do Prahy doletí s Cesnou 152 za hodinu. A za kolik lze pořídit takové malé letadlo?

Dvoumístná cvičná Cesna se dá podle Stanislava Bajzíka koupit za milion, milion a půl. Za čtyřmístné letadlo v dobrém stavu zaplatíte přes dva miliony korun. Ale nejdřív ze všeho je potřeba naučit se létat.

Chcete se naučit létat? Nejprve si to vyzkoušejte

V České republice je organizovaný systém aeroklubů, kde najdete odborníky, kteří vám poradí. Letiště najdete jednoduše. Internet vám pomůže. Seznam aeroklubů a škol je na stránkách Aeroklubu České republiky a většina z nich provozuje základní výcvik a vlastní webové stránky.

Většinou tam provádějí jednodušší výcvik, například na kluzácích. Složitější letecký výcvik pro dopravní letadla se vyučuje ve speciálních školách. Nejbližší je v Hradci Králové. I to jsme se dozvěděli ve čtvrteční Radioporadně od šéftrenéra reprezentantů v letecké akrobacii Stanislava Bajzíka.

V některých aeroklubech vám umožní let na zkoušku. Adept na létání si může vyzkoušet řízení letadla a zjistit, jestli ho to baví, či ne. Problémem dnešní mladé generace je podle Stanislava Bajzíka spíše to, že mladí lidé si chtějí létání jen na čas vyzkoušet, povyrazit se, ale nejdou důsledně do hloubky. Nezabývají se detaily a nevydrží u tohoto koníčka delší dobu. Proto počet pilotů amatérů klesá.

Plachtění je sportem, který vyžaduje velkou výdrž a trpělivost

Bezmotorové letadlo, kluzák nebo větroň? Je jedno, jak budeme tohle letadlo nazývat. Ale let kluzákem patří mezi mimořádné zážitky. Potřebná trpělivost a vůle se tak pilotovi mnohonásobně vrátí. S létáním mohou začít už děti od 14ti let, ale i lidé v pokročilejším věku. Všechno záleží na zdravotní stavu. Prvotní je zdravotní prohlídka. Pro kluzáky není tato prohlídka tak náročná jako pro dopravní piloty, ale přesto je velmi důležitá.

Logo

Začíná se od jednoduchého, teprve po zvládnutí základních prvků pilotáže jsou přidávány další, složitější. Až do úplného osvojení. Po nácviku přímočarého klouzavého letu přicházejí první zatáčky, po jejich zvládnutí seznámení s příznaky pádů, spirál a skluzů, pokračují lety po okruhu, nácvik vzletu a přistání, opravy vadných přistání, přistání do omezeného prostoru, nácvik mimořádných postupů, pilotáž pádů, vývrtek, zatáček do stanovených směrů podle kompasu. Teprve potom může nastat přezkoušení před prvním samostatným letem a v případě úspěchu vlastní sólo.

Pro jednoduché zvládnutí principů létání dnes dobře poslouží počítačový program. Dnešní děti jsou podle Stanislava Bajzíka velmi šikovné právě díky počítačovému rozvoji. Pochopí funkci všech přístrojů velmi lehce a jejich fungování lze snadno nasimulovat. Dalším krokem je let s instruktorem.

Aby pilot úspěšně složil zkoušky, musí vykonat padesátikilometrový přelet a vydržet s větroněm 5 hodin ve vzduchu, což je z mnoha hledisek poměrně náročné. Proces vedoucí k získání průkazu pilota kluzáků ale rozhodně není snadný.

Vyhlídkové lety

Vyhlídkové lety jsou velmi v oblibě. I jako dárek pro naše nejbližší. Na takový let se nemusíte složitě připravovat. Důležitá je důvěra v organizaci, která let poskytuje a musí mít certifikát na provádění letů. Taková organizace zabezpečí vše podstatné. Případná nevolnost může být podle Stanislava Bajzíka psychickou záležitostí. Ženy podle tohoto pilota snášejí let lépe, protože více důvěřují mužům – pilotům. Letí tedy bez obav a tím pádem bez dalších nepříjemných projevů našeho organismu.

Létání na ultralehkých letadlech

Ultralighty jsou letadla s maximální hmotností do 450 kg včetně paliva, posádky i zavazadel a vždy s maximálně dvěma sedadly. Požadavky na výcvik jsou jednodušší než na velká letadla a finanční náročnost tohoto létání je přibližně poloviční oproti velkým letadlům. Před zahájením praktické části kurzu je potřeba absolvovat zdravotní prohlídku u leteckého lékaře. Brýle ani plomby v zubech nejsou překážkou k získání zdravotní způsobilosti.

Minimální věk pro získání licence pilota ultralehkých letadel je 16 let. Výcvik tedy lze zahájit již v 15 ti letech. Maximální věk není omezen. Je pouze nutné být držitelem platné lékařské prohlídky.

Jak probíhá výcvik pilota?

Zpravidla se začíná s praktickým výcvikem v letadle ještě během výuky teorie a uchazeč tak má příležitost si ihned nabyté znalosti upevňovat praktickým využitím. Prvních několik hodin ve výcviku probíhá s instruktorem, poté přijdou na řadu samostatné lety.

autor: jsl

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu