Vejde se plavební kanál i modrásek? Nová varianta stavby se vyhýbá Slavíkovým ostrovům
Splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic dál zaměstnává úředníky, politiky a ekology. Společnou řeč ohledně přínosů projektu hledají těžko, přesto ale nastal posun.
Po sérii odvolání aktivistů proti výstavbě plavebního kanálu, který měl vést přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy u Přelouče, Ředitelství vodních cest (ŘVC) přehodnotilo svůj postup a k posouzení teď posílá přepracovanou koncepci splavnění toku.
Změna spočívá hlavně v tom, že pro splavnění klíčový plavební kanál v Přelouči už nepovede přímo přes Slavíkovy ostrovy, ale bude víc kopírovat stávající říční koryto, aby se vyhnul podle ekologů škodlivému zásahu do přírodní lokality.
Ohrožený modrásek
Slavíkovy ostrovy jsou domovem kriticky ohrožených druhů živočichů včetně přísně chráněného modráska bahenního a tamní louky patří do soustavy NATURA 2000. Právě původní záměr vést kanál tudy vyvolával nesouhlasné reakce ekologických sdružení.
Ta nová koncepce navrhuje tři více či méně podobné varianty trasy plavebního kanálu, zahrnuje taky úpravy koryta, plavební dráhy, modernizaci plavebního stupně Srnojedy a výstavbu veřejného přístavu v Pardubicích, který by mohl vzniknout mezi Srnojedy a Rosicemi.
Podle informací ŘVC novou koncepci vyhodnotí v rámci řízení SEA Pardubický kraj, a to i na základě připomínek obcí a ekologických spolků. Kladné stanovisko je pro správce vodních cest klíčové, protože je podmínkou pro získání dalších povolení na jednotlivé stavby za dohromady několik miliard korun.
Čtěte také
Podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského předpokládají, že by se mohly začít stavět v roce 2030. „Dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a vytvoří se podmínky na rozsáhlejší přepravu zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a dokonce i kontejnerů po vodní cestě, které sníží zatížení těžkou dopravou na souběžných silnicích a dálnicích.“
Podobné benefity očekávají i dlouhodobí zastánci splavnění Labe: Pardubický kraj a města Pardubice a Přelouč. Výhrady ke splavnění Labe má ale spolek Děti země, podle kterého by plavební kanál u Přelouče měl raději vést současným korytem. Sdružení Zelená pro Pardubice pak považuje projekt za vyhozené peníze a ekonomický nesmysl. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad.
Související
-
Plavební kanál u Přelouče by se mohl vyhnout Slavíkovým ostrovům
Modrásek bahenní nemá vyhráno. Pořád není jasné, jestli oblast Slavíkových ostrovů, kde vzádný motýl žije, protne betonové koryto plavebního kanálu.
-
Plavební kanál na Labi u Přelouče zatím nebude. Soud zrušil...
Výstavba kontroverzního plavebního kanálu přes Slavíkovy ostrovy u Přelouče je ve slepé uličce. Nejvyšší správní soud dal za pravdu ekologickým sdružením.
-
Arnošt z Pardubic nevypluje ani letos. Generální oprava se protahuje
Pardubická výletní loď Arnošt z Pardubic ani letos nevypluje. Mimo provoz je od března roku 2022. Plavidlo podstoupilo generální opravu, která se ale komplikuje.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Čím dříve se nemoc odhalí, tím lépe. Prevence je nejdůležitější, říká vyznamenaná zakladatelka Loona
-
Poprvé byl Trump zvolen náhodou. Teď se všichni jeho výhry i porážky bojí, říká český divadelník v USA
-
Fico šíří ruskou propagandu, říká Pekarová Adamová. ‚Máme jen jiný názor,‘ oponuje poslanec ze Směru
-
Rozměr katastrofy na Ukrajině si neumíme představit, říká režisér filmu Válečný zpravodaj