Vejde se plavební kanál i modrásek? Nová varianta stavby se vyhýbá Slavíkovým ostrovům

Ředitelství vodních cest přepracovalo projekt plavebního kanálu, vyhne se Slavíkovým ostrovům
Splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic dál zaměstnává úředníky, politiky a ekology. Společnou řeč ohledně přínosů projektu hledají těžko, přesto ale nastal posun.
Po sérii odvolání aktivistů proti výstavbě plavebního kanálu, který měl vést přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy u Přelouče, Ředitelství vodních cest (ŘVC) přehodnotilo svůj postup a k posouzení teď posílá přepracovanou koncepci splavnění toku.
Změna spočívá hlavně v tom, že pro splavnění klíčový plavební kanál v Přelouči už nepovede přímo přes Slavíkovy ostrovy, ale bude víc kopírovat stávající říční koryto, aby se vyhnul podle ekologů škodlivému zásahu do přírodní lokality.
Ohrožený modrásek
Slavíkovy ostrovy jsou domovem kriticky ohrožených druhů živočichů včetně přísně chráněného modráska bahenního a tamní louky patří do soustavy NATURA 2000. Právě původní záměr vést kanál tudy vyvolával nesouhlasné reakce ekologických sdružení.
Ta nová koncepce navrhuje tři více či méně podobné varianty trasy plavebního kanálu, zahrnuje taky úpravy koryta, plavební dráhy, modernizaci plavebního stupně Srnojedy a výstavbu veřejného přístavu v Pardubicích, který by mohl vzniknout mezi Srnojedy a Rosicemi.
Podle informací ŘVC novou koncepci vyhodnotí v rámci řízení SEA Pardubický kraj, a to i na základě připomínek obcí a ekologických spolků. Kladné stanovisko je pro správce vodních cest klíčové, protože je podmínkou pro získání dalších povolení na jednotlivé stavby za dohromady několik miliard korun.
Čtěte také
Podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského předpokládají, že by se mohly začít stavět v roce 2030. „Dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a vytvoří se podmínky na rozsáhlejší přepravu zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a dokonce i kontejnerů po vodní cestě, které sníží zatížení těžkou dopravou na souběžných silnicích a dálnicích.“
Podobné benefity očekávají i dlouhodobí zastánci splavnění Labe: Pardubický kraj a města Pardubice a Přelouč. Výhrady ke splavnění Labe má ale spolek Děti země, podle kterého by plavební kanál u Přelouče měl raději vést současným korytem. Sdružení Zelená pro Pardubice pak považuje projekt za vyhozené peníze a ekonomický nesmysl. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Antisystém už sedí na Slovensku ve vládě, říká Breiner. Kovačič Hanzelová: Nedůvěra se Ficovi vymstí
-
Útočník se v Minnesotě převlékl za policistu a zastřelil političku s manželem. Dalšího zákonodárce zranil
-
Izrael a Írán na sebe dál útočí. Británie na Blízký východ vyšle vojenské prostředky
-
Ostrava zná architekty nové čtvrti Žofinka. Do 20 let vyroste v samotném centru města asi 3800 bytů