Vejde se plavební kanál i modrásek? Nová varianta stavby se vyhýbá Slavíkovým ostrovům

8. říjen 2024 11:15

Splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic dál zaměstnává úředníky, politiky a ekology. Společnou řeč ohledně přínosů projektu hledají těžko, přesto ale nastal posun.  

Po sérii odvolání aktivistů proti výstavbě plavebního kanálu, který měl vést přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy u Přelouče, Ředitelství vodních cest (ŘVC) přehodnotilo svůj postup a k posouzení teď posílá přepracovanou koncepci splavnění toku.

Změna spočívá hlavně v tom, že pro splavnění klíčový plavební kanál v Přelouči už nepovede přímo přes Slavíkovy ostrovy, ale bude víc kopírovat stávající říční koryto, aby se vyhnul podle ekologů škodlivému zásahu do přírodní lokality.

Ohrožený modrásek

Slavíkovy ostrovy jsou domovem kriticky ohrožených druhů živočichů včetně přísně chráněného modráska bahenního a tamní louky patří do soustavy NATURA 2000. Právě původní záměr vést kanál tudy vyvolával nesouhlasné reakce ekologických sdružení.     

Modrásek bahenní

Ta nová koncepce navrhuje tři více či méně podobné varianty trasy plavebního kanálu, zahrnuje taky úpravy koryta, plavební dráhy, modernizaci plavebního stupně Srnojedy a výstavbu veřejného přístavu v Pardubicích, který by mohl vzniknout mezi Srnojedy a Rosicemi.      

Podle informací ŘVC novou koncepci vyhodnotí v rámci řízení SEA Pardubický kraj, a to i na základě připomínek obcí a ekologických spolků. Kladné stanovisko je pro správce vodních cest klíčové, protože je podmínkou pro získání dalších povolení na jednotlivé stavby za dohromady několik miliard korun.

Čtěte také

Podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského předpokládají, že by se mohly začít stavět v roce 2030. „Dojde k celkovému posílení významu vodní dopravy a vytvoří se podmínky na rozsáhlejší přepravu zboží, hromadných substrátů, těžkých a nadrozměrných nákladů a dokonce i kontejnerů po vodní cestě, které sníží zatížení těžkou dopravou na souběžných silnicích a dálnicích.“              

Podobné benefity očekávají i dlouhodobí zastánci splavnění Labe: Pardubický kraj a města Pardubice a Přelouč. Výhrady ke splavnění Labe má ale spolek Děti země, podle kterého by plavební kanál u Přelouče měl raději vést současným korytem. Sdružení Zelená pro Pardubice pak považuje projekt za vyhozené peníze a ekonomický nesmysl. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související