Vydrží český autobus tropické teploty? Ve Vysokém Mýtě mají nové testovací centrum
Výroba autobusových karoserii ve Vysokém Mýtě začala před bezmála sto lety. Tehdy s ní začal významný rodák Josef Sodomka, později se jeho firma změnila na národní podnik Karosa a dnes v tradici pokračuje jako Iveco, největší výrobce autobusů v Čechách. A stejně jak předchůdci pokračuje s dalším vývojem. Teď firma otevřela nové vývojové a testovací centrum za stovky milionů korun.
Natáčíme u speciálního izolovaného boxu, do kterého vjede celý autobus. „Jsme schopní to vytopit do 50 stupňů Celsia. Umožňuje nám to simulaci jižních teplých zón,“ říká o termální komoře manažer pro prototypy a testování Radek Bulíček a dodává: „My tu komoru využíváme na ověřování funkčnosti třeba klimatizace, chladicích systémů nebo ladění termálního managementu baterií.“
Dovnitř se podle Bulíčka žene horký vzduch, který komoru rovnoměrně vytopí na požadovanou teplotu. Musí se vytemperovat i vozidlo a testovací inženýři následně řeší chování různých komponent v různých zátěžných stavech.
Autobus prošpikovaný teploměry
Zároveň mohou otestovat, jak se při takovém horku budou v autobuse cítit cestující a řidič. „Na různých pozicích v interiéru jsou umístěny teploměry a řeší se, jak klimatizace chladí vnitřní prostor,“ popsal Bulíček.
Čtěte také
V hlavní hale je 12 stanovišť, ke každému vede samostatný vjezd. „Těch 12 pracovních míst slouží buď na nějaké prototypové úpravy, nebo stavbu prototypů, anebo pro přípravu na testování. Hala je koncipována pro práce s elektrickými, plynovými nebo vodíkovými vozidly. Máme tady různé dílny, od obrábění kovů přes pracoviště na úpravu dřevěných dílů, sendvičů nebo plastových dílů. Máme 3D tiskárny, elektrodílnu na výrobu elektrických svazků. Ve finále jsme opravdu schopni postavit celé prototypové vozidlo od začátku,“ říká Radek Bulíček.
Na vývoji i testování pracovala firma i doteď. Nové centrum ji ale podle Bulíčka posouvá dál: „Rozšířili jsme počet pracovních míst, celý tým funguje na jednom místě, budova je koncipována na top bezpečnostní standardy a navíc jsme tady rozšířili nějaké další činnosti, ať už z hlediska stavby prototypů nebo testování. To, že je všechno na jednom místě, výrazně zkracuje čas potřebný na vývoj.“
Od součástky po celý vůz
Firma provádí testy různých součástí autobusů od jednotlivých komponent, přes řešení jízdních vlastností celého vozu, akcelerace, manévrovatelnost, chování brzd, termální analýzy.
„Zároveň je nutné testovat řídicí systémy vozu, například ověření chodu motoru, chodu převodovek a i různé bezpečnostní systémy. Samozřejmě děláme i analýzu hluku, ať už je to vnitřní hluk z hlediska vlivu na pasažéry, tak i vnější hluky. A poslední skupina testů se věnuje jízdním zkouškám a dlouhodobým testům životnosti.“
Celková plocha nového testovacího centra je víc než 4 tisíce metrů čtverečních a pracuje v něm přes 50 zaměstnanců.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dobrovolníci přivezli na Ukrajinu ojetá auta. ‚S přáteli, jako jste vy, vyhrajeme,‘ říká ukrajinský voják
-
Sloučení s televizí by zničilo rozhlas jako takový. Ty úvahy považuji za mírně barbarské, říká Zavoral
-
Španělsko nebude zvyšovat výdaje nad dvě procenta HDP, řekl Sánchez. ‚Nenechám to tak,‘ odvětil Trump
-
SOCDEM vyzvalo ke spolupráci hnutí Stačilo! Levice se podle Maláčové musí spojit proti vládním záměrům