Do tropů i do mrazů. Vysokomýtské autobusy jezdí po celém světě

Kostra autobusu právě vyjela z lakovny
Kostra autobusu právě vyjela z lakovny

Devatenáct autobusů denně vyrobí dnes ve Vysokém Mýtě. Navazují tam tak na dlouhou tradici, která začala rokem 1895, kdy vyučený kolář Josef Sodomka založil v Mýtě kolářskou dílnu.

Josef Sodomka začínal s výrobou kočárů a pěti dělníky na ploše 92 metrů čtverečných. A protože to byl člověk neobyčejně schopný, zručný a plný nápadů, brzy jeho firma získala ohlas i zákazníky nejen z českých zemí, ale celého Rakousko - Uherska. A když se pak v roce 1925 vrátil jeho syn Josef Sodomka mladší z praxe v továrně Laurin a Klement v Mladé Boleslavi, prosadil výrobu automobilových karosérií. I to byl krok velmi úspěšný. A bezprostředně na něj navázala také výroba karosérií autobusů.

Autobus z filmu Florenc 13:30

První autobus vyrobili ve Vysokém Mýtě v Sodomkových závodech už v roce 1928. Byl pro čtrnáct cestujících, postavený na podvozku Škoda 125 pro vysokomýtského dopravce. A i když výroba autobusů u Sodomků kolísala, za 15 let jich tam vyrobili už 100.

Současně s tím se rozvíjela výroba automobilových karosérií na podvozcích Škoda, Praga, ale zahraničních, třeba Fiat či Renault. Ty získávaly spoustu ocenění v soutěžích elegance a toužila po nich řada významných osobností. Auto z Vysokého Mýta vlastnila i žena prezidenta Hana Benešová, hrabě Schwarzenberg nebo Jan Werich.

Výroba aut i autobusů pokračovala i během 2. světové války, kdy se v roce 1940 přidala ještě první série trolejbusů. Po válce pak přišly další úspěchy, třeba ocenění luxusního autokaru na novém podvozku Škoda 706 RO.

Škoda 706 RTO patřila k těm nejkrásnějším

Zlom následoval roku 1948, kdy Sodomkovu továrnu znárodnili a spojením s jinými závody vznikl národní podnik Karosa. Jeho hlavní závod zůstal ve Vysokém Mýtě, kde Karosa pokračovala ve výrobě autobusů. Tam také vyrobili jeden z nejslavnějších autobusů své doby, Škodu 706 RTO. Tento autobus si třeba zahrál hlavní roli v oblíbeném filmu z roku 1957 Florenc 13:30, kde ho řídil Josef Bek.

Po Karose pokračuje v tradici Iveco

V roce 1972 vybudovala Karosa ve Vysokém Mýtě nový moderní závod na panelovou výrobu autobusů, začali s řadou Š 11. Bylo to unikátní, autobus totiž sestavili ze šesti hlavních panelů. A v roce 1981 přišel další model typové řady 700, ta už měla motor za zadní nápravou. A pak přišel rok 1989 a po něm možnost cestování do zahraničí. Karosa tak vyvinula v roce 1992 zcela nový typ luxusního dálkového autobusu s klimatizací, kuchyňkou, WC atd.

V roce 1993 se privatizací z národního podniku stala Karosa, akciová společnost, která se spojila s firmou Renault. Ta otevřela společnosti další cesty na zahraniční trhy, především s autobusy řady 900, kterých vyrobili téměř 13 tisíc kusů.

Na dnešní Iveco Czech Republic se změnila Karosa, a. s. v roce 2007. Z jejich vysokomýtského závodu vyjíždí denně 19 autobusů. Jsou na zakázku a na přání zákazníka, tedy s vysokým podílem ruční práce. I proto se řadí Iveco mezi nejvýznamnější zaměstnavatele u nás. Pracuje pro ně okolo tří tisíc lidí a vyrábí především meziměstské autobusy, v Evropě je každý třetí takový z Vysokého Mýta.

Autobusy z Vysokého Mýta ale jezdí také po celém světě, dokonce ve všech klimatických podmínkách, od těch tropických po ty arktické. Na severu jezdí například v Norsku, Švédsku, na Islandu, ale také na Sibiři ve městě Surgut. Vysokomýtské autobusy ale musí snášet i horké klima v Pobřeží slonoviny, v Maroku, nové Kaledonii nebo na ostrově Réunion.

Nejmodernější autobus z Vysokého Mýta  Crossway je určený pro linkovou i školní dopravu
Spustit audio

Související