Vztahy mezi rodiči a učiteli se horší. Rodičovské skupiny na WhatsAppu škodí všem, varuje ředitelka školy

2. září 2024

Největším úskalím ve školství je v posledních letech vztah mezi rodičem a učitelem. Už dávno neplatí to, že učitel je autorita, kterou školáci i jejich rodiče respektují. Proč to tak je? Na postřehy jsme se ptali ředitelky ZŠ Štefánikova v Pardubicích Renáty Janecké.

„Rodič a učitel by měli být partnery. Pokud nastane nějaký nesoulad, řešte to hned. Zajděte do školy za učitelem, promluvte si. Jednoznačně upřednostňuju individuální jednání, nikoliv řešení problémů s ostatními rodiči na WhatsAppu, to je cesta, která škodí všem,“ připomíná ředitelka a podotýká:

Čtěte také

„Jsme přísnější škola. Děti nesmí bez souhlasu používat mobily, ani o přestávce. Používáme je jen pro potřeby výuky.“ Podle ředitelky Janecké se zákaz mobilů o přestávkách velmi osvědčil. Děti si povídají, hrají karty, a podobně. Komunikace podle ní chybí i v rodinách.

„Zajímalo by mě, kolik rodičů rozebírá s dítětem večer, jaký mělo den. Rodiče by přece o svém dítěti měli vědět nejvíc, je důležité, aby ho tzv. dobře četli,“ říká ředitelka. Stížnosti dětí na školu podle ní nemusejí stát na pevných základech. A to by měli rodiče dobře vyhodnotit.

Dítě rozhoduje místo rodičů

„Výchova se bohužel přetáčí od jednoho k druhému extrému. Někteří rodiče se s dítětem radí, co se bude dělat, kam se pojede na výlet a co se bude jíst. Ale dítě přece nemůže mít lepší rozum, než rodiče. Pevná rodičovská náruč a mantinely by měly zůstat zachovány,“ připomíná Renáta Janecká. Rodiče dokonce v některých případech nedokážou své děti přimět k tomu, aby chodily do školy.

Čtěte také

Připravované slovní hodnocení dětí na prvním stupni vnímá jako výkřik do tmy, který nejde ruku v ruce s koncepční prací. Mnohem palčivějším problémem je podle ní nedostatek kvalitních učitelů.

Přemíra zájmových kroužků na prvním stupni může dětem škodit. Více si poslechněte v záznamu pořadu.

Spustit audio

Související