Vztahy mezi rodiči a učiteli se horší. Rodičovské skupiny na WhatsAppu škodí všem, varuje ředitelka školy
Největším úskalím ve školství je v posledních letech vztah mezi rodičem a učitelem. Už dávno neplatí to, že učitel je autorita, kterou školáci i jejich rodiče respektují. Proč to tak je? Na postřehy jsme se ptali ředitelky ZŠ Štefánikova v Pardubicích Renáty Janecké.
„Rodič a učitel by měli být partnery. Pokud nastane nějaký nesoulad, řešte to hned. Zajděte do školy za učitelem, promluvte si. Jednoznačně upřednostňuju individuální jednání, nikoliv řešení problémů s ostatními rodiči na WhatsAppu, to je cesta, která škodí všem,“ připomíná ředitelka a podotýká:
Čtěte také
„Jsme přísnější škola. Děti nesmí bez souhlasu používat mobily, ani o přestávce. Používáme je jen pro potřeby výuky.“ Podle ředitelky Janecké se zákaz mobilů o přestávkách velmi osvědčil. Děti si povídají, hrají karty, a podobně. Komunikace podle ní chybí i v rodinách.
„Zajímalo by mě, kolik rodičů rozebírá s dítětem večer, jaký mělo den. Rodiče by přece o svém dítěti měli vědět nejvíc, je důležité, aby ho tzv. dobře četli,“ říká ředitelka. Stížnosti dětí na školu podle ní nemusejí stát na pevných základech. A to by měli rodiče dobře vyhodnotit.
Dítě rozhoduje místo rodičů
„Výchova se bohužel přetáčí od jednoho k druhému extrému. Někteří rodiče se s dítětem radí, co se bude dělat, kam se pojede na výlet a co se bude jíst. Ale dítě přece nemůže mít lepší rozum, než rodiče. Pevná rodičovská náruč a mantinely by měly zůstat zachovány,“ připomíná Renáta Janecká. Rodiče dokonce v některých případech nedokážou své děti přimět k tomu, aby chodily do školy.
Čtěte také
Připravované slovní hodnocení dětí na prvním stupni vnímá jako výkřik do tmy, který nejde ruku v ruce s koncepční prací. Mnohem palčivějším problémem je podle ní nedostatek kvalitních učitelů.
Přemíra zájmových kroužků na prvním stupni může dětem škodit. Více si poslechněte v záznamu pořadu.
Související
-
Tolerantní výchova ničí dětem hodnoty. Jsou nezvladatelné, zlé a ničeho si neváží
Shovívavá výchova končí špatně. Děti, kterým rodiče nevymezili hranice, mají problémy se sebeovládáním. Chybí jim motivace, disciplína a odpovědnost.
-
Dětský vzdor se dá zvládnout s úsměvem. Chce to klid, pevnost a vysvětlovat jen jednou
Dětský vzdor se projevuje nejčastěji mezi druhým a třetím rokem věku dítěte. Některé děti prožívají typické výlevy vzteku častěji než jiné.
-
Mediace míří do škol. Děti se budou učit smírnou cestou urovnávat spory
Před deseti lety byl přijat zákon o mediaci a vznikla nová profese zapsaného mediátora, což je například advokát, který se snaží spory urovnávat smírnou cestou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.