Za volantem v zimě. Jak jezdit bez problémů

5. prosinec 2014

Ledovka a sníh na silnici nejsou nic příjemného. Právě v těchto dnech ale s nimi musíme počítat. Stejně tak, když se vydáme na hory. Jak bezpečně jezdit v zimě a jak si vybavit auto na sezonu poradil instruktor autoškoly Petr Klempíř.

Úplným základem jsou vhodné zimní pneumatiky, na kterých ostatně mají řidiči povinnost jezdit od 1. listopadu. Ještě než spadnou teploty pod nulu, pořiďte si nemrznoucí kapalinu a pro jistotu vozte vždy s sebou zásobu. Když vám kapalina dojde v situaci, kdy je na silnici břečka, daleko nedojedete. Přední sklo vám nahodí první auto, které vás bude předjíždět.

Bezpečná jízda začíná na parkovišti

Nevyrážejte na cestu na poslední chvíli, zkrátka nespěchejte. Auto před jízdou pečlivě zbavte nánosů sněhu.
„Řádně odmrazte okna, ať nemáte pouze tankový průzor 15x10 centimetrů,který pro výhled nestačí,“ varuje Petr Klempíř. Zkontrolujte, zda nejsou stírače přimrzlé ke sklu.

Důležité je, mít rozmrazovač zámku u sebe. V autě nám totiž moc nepomůže. Pokud se ale tak stalo, co s tím? Můžete třeba nahřát klíč zapalovačem, potom ho dejte do zámku a chvíli ho tam nechte. Berte to ale jako nouzové řešení. Pevně přimrzlé dveře jsou už velkým problémem. Tady je potřeba myslet na prevenci. Natřeme gumová těsnění dveří a kapoty preventivně například jelením lojem, glycerinovým nebo silikonovým olejem - půjdou pak snadněji otevírat. Také zimní směs do ostřikovačů je nezbytná!

Opatrnost je na místě

„Důležité je jezdit opatrně. Pokud je na silnici ledovka, je potřeba nízká rychlost, citlivé ovládání auta a pozornost,“ upozorňuje Petr Klempíř.Dobrý řidič není ten, který technicky zvládne smyk, ale ten, který své vozidlo do smyku vůbec nedostane.
„Smyku se vyvarujete správným průjezdem zatáčkou. Vjíždíme do ní pomalu, brzdíme daleko dříve, než jsme zvyklý na suché silnici,“ apeluje na prozíravost řidičů Petr Klempíř.

Obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíme počítat s námrazou, i když je momentálně teplota nad bodem mrazu, právě tak jako na promrzlém dláždění.

Když dojde ke smyku

Dojde-li při jízdě na sněhu nebo na ledu ke smyku, nikdy nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál), a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet. Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu.

Pět dobrých rad pro zimní ježdění

- jeďte plynule, ať se vyhnete smyku
- předvídejte situace – na sněhu a ledu se nedá reagovat na poslední chvíli, brzdná dráha je třikrát delší, proto myslete dopředu
- buďte vybavení – zimní pneumatiky jsou základem, do hor si vezměte sněhové řetězy, písek, lopatku, nemrznoucí směs a rozmrazovač zámku mějte přímo u sebe
- počítejte s tím, že se může něco stát –proto si vezměte do auta s sebou teplé
oblečení a trochu jídla, nezapomeňte na nabitý telefon

Jedeme na hory

Než vyrazíte na cestu, nezapomeňte na horské vybavení. Určitě potřebujete celoobvodové řetězy padnoucí právě vašim pneumatikám. Jejich nasazování ve fujavici a hustém sněžení není jednoduché. Proto si na suchu před jízdou v klidu natrénujte, jak se to vlastně dělá. Ujistěte se, že máte chladicí kapalinu nemrznoucí alespoň do -25 °C, že akumulátor je dobitý a s čistými kontakty, dobré jsou i startovací kabely.

„Vyjíždějte vždy s plnou nádrží, rezervním kanystrem, jídlem, teplými nápoji, pytlíkem písku či šotoliny, řetězy a lopatkou,“ říká Petr Klempíř. Když už musíte vézt děti, vezměte jim něco na zabavení během cesty. A hlavně sledujte Zelenou vlnu a předpověď počasí. Předpovědi typu mrznoucí mrholení nebo husté sněžení signalizují vždy nebezpečí.

Šťastnou cestu!

autor: PRO
Spustit audio