Zbytku Evropy dávají kouř. Mistři volantu projedou i tam, odkud jiné tahají bagry
Ještě nikomu se nepovedlo to, co jim. Tahle posádka dokázala získat tři tituly evropských šampionů v řadě. Přeloučský řidič Bohumír Čáp a navigátorka ze Skoranova u Třemošnice Kateřina Ventluková jezdí Truck Trial za Racing Team Avia Future pod záštitou Cross clubu Přelouč.
Jedná se o automobilový sport. Za úkol máte v nákladním autě překonat na čas i přesnost nejrůznější extrémní překážky. Musíte projíždět mezi brankami, za každý dotyk a neprojetí se načítají trestné body.
„Fyzikální zákony jsou jasné, ale někdy se je snažíme obejít. Právě takové branky rozhodují. Jedeme s krátkým autem a když se začne převracet, musíme šlápnout na plyn, aby auto získalo dynamiku a ujeli jsme po předních kolech. Některé sekce jsou bez problémů, jiné nám dají zabrat. Nervy pracují, potíme se. Je to prostě takový adrenalinový sport,“ usmívají se čeští dobrodruzi.
Zkušenosti využijete
Občas se průprava ze závodního auta hodí do běžného provozu. Zákonitosti se prý dají použít i v osobním autě. Ventluková navíc pracuje na chrudimském městském úřadu, na evidenci řidičů. „Když ke mně přijdou řidiči kamionů a začnou mi vyprávět nějaké fikce, tak jsem schopná jim je vyvrátit. V tom mi závodění pomáhá. Jsou překvapení, že tu problematiku tak moc znám.“
Její povinností při závodech je hlídat celou pravou stranu, dělá řidičovi druhé oči. „Všechno mu hlásím. Když je průjezd natěsno, zvyšuju hlas. Nedosáhnu na něj, takže se dorozumíváme jenom slovně. Když křičím, slyší mě až v depu.“
Řidič Čáp zase musí před každým závodem určitě věci překontrolovat. „Auto rozdělám, podívám se na přední nápravu, brzdy. Pokud se zanesou blátem, musím je vyčistit. Na každý závod musí být auto perfektně připravené.“
Tělo trpí
I Truck Trial je pro závodníky fyzicky náročný. Při jednom z letošních měření sil si navigátorka dokonce zablokovala záda. „Člověk neskutečně trpí, když potřebuje auto třeba odskočit od skály. Rána na plyn přechází do zad,“ popisuje Kateřina Ventluková.
Závody jsou časově náročné. „Odjíždíme třeba ve středu odpoledne a vracíme se v úterý. Při práci je to dost časově náročné. Letos jsme jeli Chorvatsko, Itálii, Německo, Rakousko, dvakrát Francii,“ doplňuje Bohumír Čáp.
Klíč k hattricku získali Češi i v sekci s velmi hlubokou jámou a blátem, odkud některé posádky museli vytahovat bagrem. Fanoušci křičeli, aby tam nejezdili, ale oni to zvládli a soupeřům utekli. „Francouzi nás letos chtěli porazit, moc s námi nekomunikovali. Ke konci seriálu jsme se s nimi prali o první místo. Ale mohli jsme si dovolit některé branky vynechat. Když máte náskok, je to lepší, než abyste rozsekali auto a propadli se pořadím.“
Související
-
Potlučený Klymčiw dospěl. Dakar už nechce urvat za každou cenu
Fanoušci a fanynky o něj měli strach. Po těžkém pádu v letošní třetí etapě Rallye Dakar musel motocyklista Ondřej Klymčiw zůstat přes tři týdny v peruánské nemocnici.
-
Stres, nemoci, nesnesitelné horko. Michal Dvořáček by jel na Dakar znovu
O Dakaru se mluví jako o nejtěžší rallye světa. Náročná je i doprovodné týmy. Už podruhé dobrodružství Dakaru zažil dnešní host, Michal Dvořáček jako kameraman.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.