Zelená vlna pro hromadnou dopravu. Chytré semafory v Pardubicích mažou zpoždění

10. říjen 2023 11:30

Světelné křižovatky v Pardubicích dávají vozům MHD přednost před ostatní dopravou. Řidičům autobusů a trolejbusů tak pomáhají zkracovat případná zpoždění nebo jim předcházet. Chytré řízení semaforů teď přechází z testovacího do ostrého režimu.

Inteligentní řízení křižovatek funguje na všech vozidlech a všech semafory řízených křižovatkách po městě. „Pro úplné spuštění bylo potřeba odpracovat spoustu úkolů. Na všech křižovatkách se musely definovat přípojné body a matice preferencí, které určují, jaký dopravní směr je nejdůležitější a jak následují další,“ vysvětlil náměstek primátora zodpovědný za oblast dopravy Jan Hrabal (ANO).

Řidič ví předem, co semafor udělá

Systém zajišťuje komunikaci mezi vozidlem MHD a světelně řízenou křižovatkou tak, že řidič na poslední zastávce před křižovatkou dostane signalizací na palubním počítači informaci, zda při výjezdu ze zastávky bude mít na semaforu ve svém směru zelenou. Pokud ne, může v opačném případě s vozem ještě zůstat v zastávce.

Čtěte také

„Řadič křižovatky vyhodnotí, zda je možné vozidlu MHD ‚pomoci‘ prodloužením zelené, nebo zkrácením červené. Jedná se sice pouze o změny v řádech sekund, ale v celkovém součtu průjezdů vozidel MHD na všech křižovatkách v Pardubicích, se už bavíme ne o minutách, ale o hodinách zkrácení zpoždění vozidel na linkách MHD,“ dodává ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.

Projekt Inteligentního řízení dopravy zahrnuje monitorování dopravy na kritických místech, nejen na křižovatkách, ale třeba i v místech s častým výskytem kolon, dopravních nehod a podobně. Veškeré informace se scházejí v dopravně řídícím a informačním centru, které bylo zprovozněno v prostorách Dopravního podniku města Pardubic. Toto centrum je schopno pružně reagovat na aktuální situaci a napomoci tak výraznému zvýšení propustnosti a zrychlení provozu ve městě.

autoři: Honza Ptáček , ba | zdroj: město Pardubice
Spustit audio

Související