Aby to ladilo, chce to alchymii, říká zakladatelka Police Symphony Orchestra

Přezdívají jim pankáči mezi symfoniky. Hudební těleso čítající na 150 mladých muzikantů je dnes fenoménem. 10. narozeniny slavil Police Symphony Orchestra ve vyprodané pražské Lucerně. V prosinci vystoupí v Rudolfinu.

Kromě toho letos se jejich příběh dostal i na filmová plátna. Dokumentární film se jmenuje Velký finále. Naším hostem je Petra Soukupová, které bylo 15 let, když orchestr spolu se svým bratrem založila.

Na první zkoušku vašeho orchestru přišlo před 14 lety, pomalu před 15 lety, 30 lidí. Kdybyste se dneska sešli všichni, kolik by vás bylo dohromady?

Dneska v aktuální chvíli by nás bylo 150. Trochu to narostlo za těch 14 let.

Co bylo tím nejdůležitějším úkolem, než jste se troufli před publikum?

Bylo to několik věcí, nejdřív složit stabilní členy orchestru, že tam budeme mít lidi, na které se můžeme spolehnout. To byla největší výzva, a myslím, že to je největší výzva doteď - ty členy stále nacházet, ale zároveň, aby se to jako sehrálo, secvičilo dohromady, lidi, kteří společně nikdy nehráli, každý byl v jiné hráčské úrovni, tak to bylo asi nejtěžší.

Orchestr je jako lidský organismus.

Co je základem toho, že celý proces ladí?

Musí tam být dobrá motivace, že se lidi chtějí zdokonalovat. Myslím si, že stále máme kde na sobě pracovat v tom ladění, nástroje jsou občas nevyzpytatelné, někdy se člověk špatně vyspí, tak to nejde.

Ten organizmus je opravdu jako člověk, někdy se to povede, někdy trošku hůř, ale síla je v tom být mezi sebou dobrými lidmi a musí nás to bavit, pak jde cokoliv, pak se i ta laťka zvedá, vlastně je to alchymie. Alchymie i jaké skladby vybírat, aby to ladilo čím dál tím lépe.

Zakladatelka Police Symphony Orchestra Petra Soukupová s Alenou Zárybnickou

Pozvat rapera k symfonikům, to je opravdu pankáčský nápad.

A ještě do Rudolfina. Jestli se nepletu, tak to bude opravdu první takový koncert - spojení symfoňáku s rapem. Myslím si, že to bude velmi krásně a citlivě udělané. Těšíme se na to.

Na západě je to běžné, že sály tohoto typu experimentují trochu víc. My jsme ještě trošku opatrní. Myslím si, že to je trochu naše poslání, přinášet nový vítr a ukazovat, že hudba je jenom jedna. A buď se vám líbí, nebo nelíbí. A nedělat žádné škatulky.

Závěrečnou otázku klade umělá inteligence a ptá se, který skladatel by podle vás napsal nejlepší soundtrack k filmu o životě Police Symphony Orchestra?

Nejlepší soundtrack? Tak to je AI docela chytrá, pokládá takhle těžké otázky. Kdybych si mohla vybrat jakéhokoliv skladatele, já miluji Johna Williamse, ale to bychom nezahráli, protože ty věci jsou strašně těžké, ale asi u toho zůstanu.

Za jak dlouho po první zkoušce si troufli na první koncert? Co dělají jinak než jiné orchestry, že jim to u diváků tak funguje? A s jakými dalšími umělci by si chtěli zahrát?

Spustit audio

Související