Ani nota navíc a každá sedí. Skladatelka Bodorová nakoukla do kuchyně hudebních klasiků
Kdyby chtěla být vidět, zpívá. Sylvie Bodorová se našla v roli hudební skladatelky a relativní ústraní jí nevadí. „Interpret podá výkon jednou, ale když se mi skladba povede, hraje se třeba i po 30 letech. Když se to povede, déle to vydrží,“ usmívá se.
Její jméno je doslova světoznámé. „Před měsícem jsem měla premiéru hobojového koncertu na festivalu v Anglii. Čeká mě další premiéra v Rakousku. Vždy je důležité porovnat si reakce zahraničního a českého publika. To naše mám ráda, ale bývalo vždy hloubavé, decentní, výrazněji se neprojevuje. Třeba v Americe jsou ty projevy daleko hlasitější. Pak člověk hned cítí, že tam je ta odezva.“
Zvláštní kapitolu tvoří v kariéře Bodorové Litomyšl. Označuje ji za svou srdcovku. „Mám na ni ty nejkrásnější vzpomínky, protože se tam uváděla celá řada mých velkých skladeb. Miluju Litomyšl pro obrovskou festivalovou atmosféru. Odměnou autorovi je vstřícné publikum. Najednou máte pocit, že všechno, co děláte, má smysl.“
Letošní Smetanova Litomyšl představí 18. června ve Festivalové hale operu Quo vadis. „Téma podle mě velmi koresponduje s tím, co dnes žijeme. Díky historickým problémům můžeme nenásilně analyzovat i naše. Zaujala mě i pozice dvou světů – nového křesťanského a rozkládajícího se Říma. Na tom je opera postavená. Samozřejmě jsem tam musela zakomponovat i příběh lásky, který musí být v každé opeře. Je to udělané velmi zajímavé režijně, snažila jsem se tam dát i nějaké árie. Je docela zajímavé, že už bylo 15 uvedení opery a lidé vždy tleskali na stejných místech.“
Nadčasové tóny
Sylvie Bodorová ráda provádí i úpravy známých melodií. „To je taková část kompoziční práce, která vypadá jako technická, ale já ji dělám hrozně ráda. Při jakékoliv úpravě slavné skladby vejdete do kuchyně a vidíte všechny ingredience, jaké koření tam autor přidal. Ve skladbě jste obnaženě. Mnoho principů člověk pochopí a odnese si jako znalost do další práce.“
Smetana, Dvořák, Mozart skládali hudbu, která dodnes posluchače baví. „Mistry nejsou náhodou. Tam není ani jedna nota, jak by neměla být. Každá je na pravém místě a ani jedna navíc. Pro skladatele je právě tohle nejtěžší, aby tam neměl noty, které tam nemusí být.“
Najdeme mezi mladými skladateli nadějné tvůrce? Proč to dnes mají těžší? A kdy by se ve skladatelce krve nedořezal? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Pěvkyně Bytnarová se vrací do rodné Chrasti. Hned ráno zjistí, jestli jí jde hlas
Mezzosopranistka Karla Bytnarová žije v Kolíně nad Rýnem, ale hlásí velký návrat na východ Čech. CD Srdce na dlani pokřtí první dubnovou sobotu v chrastecké zámecké kapli.
-
Chodící hudební kronika vydává knihu. Vladimír Popelka plní svůj dětský slib
Už za první republiky hrál na housle. Později stál u vzestupu Golden Kids anebo aranžoval hity Karla Svobody. Skladatel a dirigent Vladimír Popelka toho ví o hudbě hodně.
-
Psal pro Gotta i Golden Kids. Co dnes dělá autor legendárních pecek?
Jenom málo lidí může říct, že jejich profese je zároveň jejich koníčkem. Skladatel a pardubický rodák Vladimír Popelka to tak má.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.