Aviatika Jana Kašpara poslal do vzduchu hmoždíř. Je to 110 let

19. červen 2020

Legendární inženýr absolvoval svůj první veřejný vzlet 19. června 1910. Jeho začátek i konec podle dobového tisku oznámila rána z hmoždíře neboli z děla. Události připomíná nové dioráma Michala Widenského z Muzea technických hraček.

„Připravil jsem scénu náměstí v Litomyšli, kde jsem na reklamní sloup umístil miniaturní plakát s pozvánkou na tento první veřejný vzlet v Pardubicích. Na pozadí jsem umístil kolorovaný pohled z let okolo roku 1910. I německá vzducholoď a automobil pochází z této doby,“ říká autor díla Litomyšl - město budoucnosti 1910.

Příprava na dlouhé lokte

Ve svých historických dílech Widenský představuje dějinné události díky dobovým předmětům. „Někdy musím až 10 let shánět po celém světě exponáty. Teď už asi rok pracuji na projektu Pardubice - město budoucnosti.“

Chystá se výroba samotného Blériotu v měřítku 1:40. „Byl jsem za řezbářem betlémů, aby mi vyrobil dřevěnou vrtuli. Letadlo bude mít hodinový strojek a vytvořím ho plechové i dřevěné. Budou tam svítit okna a podle dobových fotografií taky pouliční lampy. Chtěl bych použít i žulovou dlažbu.“

Letadlo vedle vlaků

Widenského Litomyšl - město budoucnosti je až do konce srpna k vidění na výstavě Velký svět malé železnice v Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě. Jeho prostory ale hlavně zaplní modely a soupravy plechových vláčků z let 1890–1960 na pérový, elektrický a parní pohon.

Součástí prohlídky výstavy je předvádění jízdy historických vláčků na elektrifikovaném modelu kolejiště s elektromagnetickými signály a návěstidly, budovami nádraží, osvětlenými nástupišti, železničními mosty, přejezdy, tunely a s mnoha dalšími stavbami. Zajímavostí je systém osvětlení kolejiště dobovými lampami ze 30. let 20. století.

Nejmenší návštěvníci mají možnost vyzkoušet si svou zručnost v malé dílně, kde si sestaví modely vláčků, jeřábů, mostů a jiných železničních staveb z kovové stavebnice Merkur.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související