Dojíždíte za prací do Pardubic? Vaše auto je v centru nežádoucí

28. březen 2019

Parkování v krajském městě čeká radikální změna. Od 15. dubna skončí možnost celodenního stání za dvacetikorunu. Ceny jednorázového parkovného jdou nahoru, naopak lidé s trvalým bydlištěm budou platit pořád stejně.

Nařízení schválila rada města s účinností od 15. dubna. Náměstek primátora Petr Kvaš nezastírá snahu zajistit parkovací místa pro obyvatele centra. Přitom třeba u lodi Arnošt nehrozí, že by dojíždějící odebírali místa bydlícím. „Zastropování ceny neodpovídá současnosti. Na parkoviště se naučili jezdit lidé, kteří tam odstaví auto na celý den. My ale potřebujeme, aby se zvýšila obrátkovost, aby návštěvníci v centru měli kde zastavit.“

Přespolní zahušťují dopravu

Parkování se podle Kvaše v předchozích letech trochu zanedbalo. „Záchytných parkovišť mělo být vybudovaných víc. Nově otevíráme 350 míst v Masarykových kasárnách za cenu 5 korun na celý den. Lidé dojíždějící do práce by neměli parkovat v centru, ale na okraji. Pěšky, autobusem se pak můžou do centra dostat. Pak nebudou zahušťovat dopravu a zabírat parkovací místa na celou pracovní dobu.“

Parkovné v Pardubicích asi zdraží, v centru až na 80 korun za hodinu

Parkoviště na Pernštýnském náměstí v Pardubicích

Pohled na parkovací lístek v Pardubicích asi bude víc bolet. Na magistrátu připravují nový ceník pro placená parkoviště. Navržené změny jsou dost výrazné - sazba se na některých místech zvýší na dvojnásobek nebo dokonce trojnásobek. V centru města by tak řidiči měli platit až 80 korun za hodinu.

Projektem Masarykových kasáren chce vedení města vyzkoušet parkovací model. „Ověříme, jaký o něj bude zájem a vytipováváme další plochy. Momentálně lidé dlouho hledají parkovací místo, najezdí spoustu kilometrů. Musíme nastavit takové ceny, aby když někdo přijede do určité lokality, tak tam našel volné parkovací místo.“

V pardubickém centru zatím zaparkujete za částku od 10 do 40 korun za hodinu. Nově budou ceny 40, 50 a 80 korun za hodinu. Najdete ale i levnější místa. Zóny placeného stání jsou od vlakového nádraží po Kostelíček a příčně od pravého břehu Labe po železniční trať. Systém taky prověří zrušení odstavného parkování u lihovaru.

Výdej karet hlídá policie

Jiné podmínky jsou letos i pro výdej parkovacích karet. Jejich cena zůstala stejná, ale člověk musí mít trvalý pobyt v daném místě, aby ji získal. U výdeje parkovacích karet asistuje strážník. „K názorovým výměnám tam dochází poměrně často. Lidé byli zvyklí na nějaký režim. Parkovišť už dneska máme málo. Proto dochází k upřednostnění občanů města,“ vysvětluje Petr Kvaš.

Náměstek primátora Pardubic Petr Kvaš

Momentálně se taky nedá koupit parkovací karta bez uvedení registrační značky vozidla. Přenosné parkovací karty přestaly existovat. Podle Kvaše jenom dočasně: „Změna nařízení je otázkou zasedání rady. Předchází tomu analýza, návrh, projednání u městských obvodů. Dřív bylo možné přenášet karty, které k tomu vůbec nebyly určené. My jsme zavedli, že na každé kartě musí být RZ vozidla. K tomuto se ale vrátíme a možnost přenosné parkovací karty zřídíme.“

Celý proces kolem parkování Kvaš označuje jako velmi dynamický. „Zvýšení cen nemá vést k vyššímu výběru peněz, ale k regulaci. S nařízením budeme pravidelně pracovat. Ceny se můžou měnit nahoru i dolů. Předložím koncepci parkování na území celého města. Na hranicích parkovací zóny je dnes největší poptávka. Budeme se potýkat s tím, že zóny asi budeme muset rozšířit. V některých městech už mají zónu regulovaného stání na celém území.“

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související