Elektromobily za pár let? Baterie za 200 000 Kč a dvojnásobný dojezd, odhaduje odborník

22. srpen 2022

Lithiové baterie jsou hlavním důvodem, proč se elektromobilita v posledních letech masivně rozvíjí. Dnes si podle odborníka Jana Vejbora můžete běžně koupit elektrické auto s dojezdem až 700 km. Není to ale pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy.

„Vývoj elektromobility mě baví úplně stejně, jako kdysi mé předky parní stroje. Rozdíl je v tom, že dnes myslíme na životní prostředí. Solární energetika a elektrická auta, to mi dává smysl,“ řekl v Radioporadně Českého rozhlasu Pardubice místopředseda českého bateriového klastru a místopředseda asociace elektromobilového průmyslu Jan Vejbor.

Lithium odstartovalo revoluci

Elektromobily sváděly se spalovacími motory souboj už v dávné historii. Prosadily se ale spalovací motory. I proto, že první olověné baterie byly velmi těžké, s dojezdem 100 kilometrů. Ani nikl-kadmiové články nebyly dostatečně vyhovující.

Nový elektromobil Citigo Škoda Auto.

„Pak ale přišlo lithium. Baterie s tímto prvkem jsou lehčí a bezpečnější. Kolem roku 2005 je tedy možné začít s rozvojem v masovém měřítku. Nárůst infrastruktury je raketový! A myslím si, že u lithia pár let ještě zůstaneme,“ říká Jan Vejbor.

Baterie vydrží 10 let. Co pak s ní?

„Materiál uvnitř baterie je velmi drahý. Jsou tam drahé kovy, o které je na trhu velký zájem. Recyklační linky se staví souběžně  s výrobou baterií. I v České republice, konkrétně v Českých Heřmanicích, vzniká linka na recyklaci lithiových baterií,“ uzavírá místopředseda asociace elektromobilového průmyslu Jan Vejbor. Podle něj je recyklace základním stavebním kamenem, jenom tak naplňuje elektromobilita svůj smysl, kterým je ochrana životního prostředí.

Spustit audio

Související