Jak nadchnout děti pro matematiku na základní škole? Klíč k úspěchu je v pestrosti

21. březen 2024

Taky tenhle předmět se dá učit atraktivně, názorně, prakticky. Základní škola v Býšti na Pardubicku se nedávno nechala inspirovat dokonce profesorem z Harvardu.

Žáci tam pravidelně absolvují experimentální hodiny matematiky. Stojí za nimi Lukáš Vízek z Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové. „Jsou zasazené do tématu, které se má zrovna probírat. Není to vstup mimo rámec běžných hodin. Zkoušíme různé postupy, jak učit to které téma. V mém případě zejména geometrii. Připravujeme různé učební materiály. Pracujeme taky v počítačovém prostředí, v té známé GeoGebře, programu dynamické geometrie. Kombinujeme to s klasickými postupy, tedy s papírem a tužkou. Podle mě nezmizí. Klíčem úspěchu je pestrost, která spočívá v té kombinaci.“

Papír, tužka, kružítko obstojí i vedle tabletů

Podle učitelky Jany Horákové děti všeobecně matematika na škole v Býšti vcelku baví. „Projevují takovou přirozenou zvídavost a radost z objevování. Rádi tvoří. Naším úkolem je jim matematiku předat zajímavým a pestrým způsobem, s pomocí různých aktivit, her. Prostě ji propojit s jejich běžným každodenním životem, aby zjistily, že pro ně je důležitá a potřebná. Podle mě rozhodně nepatří k neoblíbeným předmětům.“ Což potvrzuje jeden z žáků Dominik Svědiroh: „Mně se hodiny matematiky líbí. Můžeme vidět různé další postupy. Dá se třeba hýbat s kružnicemi a podobně.“

Lukáš Vízek, Jana Horáková a Dominik Svědiroh

Protože akademik Vízek od dob svého Fulbrightova stipendia spolupracuje s profesorem Harvardovy univerzity Jonem Starem, zavítal právě on nedávno přímo do Býště. „Vymýšlíme inovativní způsoby výuky geometrie. Po hodině měl řadu postřehů ke způsobu vedení výuky, komunikaci se studenty. Oceňoval, že jsme je vedli k diskuzi, vyjádření vlastního názoru, obhajobě vlastního postupu řešení a rozvoji komunikačních dovedností.“

Na návštěvu se v Býšti velmi těšili. „Pro naši školu to byla ohromná událost. Děti si procvičily anglická slovíčka včetně speciálních matematických výrazů a pojmů a já jsem upekla buchty,“ líčí učitelka Horáková s úsměvem. Ve spolupráci s Lukášem Vízkem chce pokračovat dál. Plánují další experimentální hodiny. A pedagogickou praxí tam prošlo už přes 30 budoucích učitelů matematiky

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související