Správa železnic si ukousne největší sousto v historii. Za pochodu opraví uzel v České Třebové
Největší ucelená modernizace železničního uzlu v historii organizace. Tak se mluví o akci, která začne za pár měsíců a potrvá minimálně do roku 2030. Přesto byste ji ve vlaku přes Českou Třebovou neměli až tak pocítit.
„Oproti širým tratím je na koridoru výhoda, že to můžete rozdělit určitou etapizací, třeba utlumit anebo uzavřít jednu z nástupištních hran. Tak radikální vliv na dopravu jako měl třeba úsek Ústí nad Orlicí-Brandýs nad Orlicí to opravdu mít nebude a uděláme maximum pro komfort cestování. Myslím si, že to stihneme celé v tomto desetiletí. Teď zhruba do dvou týdnů bude revizní posudek celé projektové dokumentace a začne schvalovací proces s ministerstvem dopravy. Česká Třebová má na délku skoro 5 kilometrů a takový rozsah jsme nikdy historicky nerealizovali. Ale věřím, že se i tahle megastavba povede,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Přestavba v původním stylu
V roce 2020 se rozběhla sedmimiliardová modernizace i v Pardubicích. Zahrnovala v sobě třeba výstavbu pátého nástupiště, rekonstrukci těch stávajících anebo výstavbu lávky nad tratěmi. Teď je na řadě modernizace odbavovací haly. „Dodržíme ráz, protože se jedná v zásadě o památkový unikát takového retro stylu. Mnoho věcí degradovalo. Spíš to bude nové, ale ve stejném duchu.“
Podle Svobody některé rekonstrukční postupy ještě zůstávají otevřené. Debatuje se o možnosti venkovního zpřístupnění nových toalet anebo o zřízení portů na nabíjení mobilních telefonů. „V západní Evropě je to běžné. Řešili jsme tento požadavek. Nechte se překvapit. Už ale určitě nepočítáme se zpřístupněním ochozů, které lemují odbavovací halu. Konstrukce byla stavěná pro nějaké účely. Rozhodli jsme se, že do toho nepůjdeme. Velice bychom si zkomplikovali život.“
Existuje seznam tratí, které jsou určené k takzvané prosté elektrizaci. Ta spočívá v tom, že se trať nebude nákladně modernizovat, ale jenom se kolem ní postaví sloupy trakčního vedení, natáhnou dráty, případně se použijí bateriová vozidla. Do roku 2026 půjde třeba o trať Rudoltice v Čechách-Lanškroun. „Je tam návaznost přímo na koridorovou trať, proto je potřeba to zrealizovat v krátkém čase. Prostá elektrizace může být takový fenomén doby i ve smyslu přechodu od spalovacích motorů k elektrickým.“
Jak se podařilo odblokovat zamotanou situaci kolem pardubické lávky z nádraží na Duklu? Dočká se rekonstrukce i uzel v nedalekém Hradci Králové? Povede se jednou dostat víc nákladu na koleje než do kamionů? A proč si teď železnice a cestující můžou oddechnout? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
V České Třebové začne rekonstrukce nádraží, potrvá 7 let a bude stát přes 15 miliard
Letos by měla začít největší ucelená obnova železničního uzlu v dějinách Správy železnic a to oprava železničního uzlu Česká Třebová. Práce potrvají přibližně 7 let.
-
Lávka z pardubického nádraží se otevře až na podzim. Město nestihlo napojit Duklu
Lávka, která v Pardubicích propojí vlakové nádraží se sídlištěm Dukla, bude otevřená později, než se plánovalo. Obě lokality měly být původně spojené od konce května,.
-
Šéf Správy železnic jezdí do práce 150 kilometrů vlakem. Cestou kontroluje trať
Jiří Svoboda pochází z Ústí nad Orlicí a už roky denně dojíždí do Prahy. S vlakem je srostlý od mládí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.