Lávka, nebo tunel? Rozhoduje se o propojení nádraží s Duklou

28. březen 2017

Podchod, lávka nebo lanovka? Tyto tři možnosti, jak spojit pardubické nádraží se sídlištěm Dukla, už nějakou dobu rozdělují nejen veřejnost, ale i zastupitele.

Radní města dlouhodobě prosazují lávku, jenže ne všichni zastupitelé města mají stejný názor. Rozhodnutí by mohlo padnout už ve čtvrtek na jednání zastupitelstva.

Podchod, lávka, lanovka

Existují dvě reálné varianty, jak vyřešit spojení nádraží s Duklou. Lanovka byla jen nápad, který byl součástí jednoho architektonického návrhu na přestavbu přednádraží, a ve hře už není. Podchod má mnoho příznivců proto, že by se vlastně prodloužil jen ten stávající k nástupištím, a podle zastánců téhle varianty je to pro cestující příjemnější než jít nahoru na lávku.

Interaktivní mapa: klikni na jednotlivé varianty pro podrobnosti.

Ve hře jsou tři možné trasy, kudy by podchod vedl, podle toho se také liší ta cena stavby od 108 do 144 milionů korun. A právě cena je hlavní nevýhodou podzemní varianty. Navíc pozemky pro budoucí tunel mají různé majitele, takže by se je město muselo pokusit koupit.

Fotovyhlídka a parkovací dům

Lávka by byla výrazně levnější, stála by 60 milionů, navíc Správa železniční dopravní cesty radnici slíbila, že velkou část zaplatí sama. Město by to stála jen 7 milionů. Lávka je v plánu jako úplně uzavřená, takže na cestující nebude pršet ani foukat. Plášť lávky také zamezí případným výtržníkům, kteří by chtěli něco házet na koleje nebo projíždějící vlaky. Z jednotlivých nástupišť by nahoru vedly výtahy a schodiště, byly by tam informační panely o odjezdech vlaků a údajně i speciální vyhlídka pro fotografy, kteří se specializují na vlaky.

Ať zvítězí varianta podchodu nebo lávky, končit by nová spojka na Dukle měla nejpravděpodobněji v ulici K Vápence. Nejlevnější z variant tunelu vede i do Milheimovy ulice. V každém případě má na druhém konci vzniknout dopravní terminál JIH, kde by měl v budoucnu vzniknout také třípatrový parkovací dům pro zhruba 500 aut. Jestli tam bude i pokladna, kde si budou moct cestující koupit lístek na vlak, ještě jisté není.

Lanovkou na Duklu

Rozhodovat se bude tento týden

Nálada v zastupitelstvu je v poslední době nevyzpytatelná. Na posledním zasedání kritizoval opoziční Karel Haass (ODS) to, že radnice předložila jen variantu lávky, proto teď radní dají zastupitelům další informace i o podchodu, aby měli dost podkladů pro rozhodování.

Nějaké propojení mezi nádražní budovou a Duklou by v každém případě mělo být do roku 2022. A lidé si pak snad přestanou zkracovat cestu přes koleje na hlavním železničním koridoru.

Čtěte také

autor: ba
Spustit audio