Místo chipsů vzduch, málo vrstev toaletního papíru. Nekalé praktiky pokračují

9. září 2019

V rozhlasové Radioporadně jsme se věnovali posluchačským dotazům. Napadlo vás někdy přepočítat vrstvy toaletního papíru? S Josefem Černým jsme si také připomněli, jak reklamovat nekvalitní ubytování v hotelu, kde jsme strávili dovolenou.

Nebezpečné produkty i podezřelé e-shopy můžete dohledat na webových stránkách ČOI, která je průběžně doplňuje. Pokud nejsou u prodejce uvedeny identifikační údaje prodávajícího, obchodní podmínky jsou nedostatečné a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva, Česká obchodní inspekce před takovou společností varuje. „Vždy doporučuji, než se rozhodnete nakupovat, ještě předtím si důkladně pročtěte seznam rizikových e-shopů.

Nárok na vrácení nebezpečného výrobku

Pokud doma narazíme na rizikový výrobek, o kterém jsme se dozvěděli na webu ČOI, máme automaticky nárok na jeho výměnu, nebo vrácení peněz. „Stačí dohledat doklad o koupi a zastavit se v prodejně, kde jsme zboží pořídili. Jednou z důležitých podmínek je, že výrobek ještě musí být v záruce,“ připomíná spotřebitelský rádce. Se starým kočárkem na půdě, kdy už je vaše dítě dávno odrostlé, určitě nepořídíte.

Dalším problémem na spotřebním trhu je podle Josefa Černého klamání zákazníka. „Jako příklad můžeme uvést toaletní papír, u kterého je na obalu označení jako třívrstvý, ale doma zjistíte, že má vrstvy jen dvě. Nebo sáček se smaženými brambůrkami, který se tváří jako půlkilový, nabízí po splasknutí třetinovou porci. I když se jedná o klamání spotřebitele, prodejcům se stále vyplatí zaplatit pokutu a v těchto praktikách pokračují dál.“

Jaká práva máme u propadlého voucheru? Jsou vzduchem nafouknuté obaly u některých potravin klamáním spotřebitele? Je počet hvězdiček hotelů zárukou kvality? Odpovědi si poslechněte z audiozáznamu.

autor: Věra Říhová
Spustit audio

Související