Kazítka ve spotřebičích nikdy nikdo neviděl. Opravdu existují?

Oprava mobilního telefonu
Oprava mobilního telefonu

Není žádným tajemstvím, že v mořích a oceánech plují tuny plastů a použitých produktů. Planetu a naše prostředí můžeme alespoň částečně chránit tím, že budeme bojovat za opravitelnost spotřebičů a omezíme plýtvání.

Bývalý novinář a nadšenec pro ekologii Jan Charvát se naplno věnuje projektům Opravme Česko a Opravárna. Jeho cílem je eliminovat vznik odpadu a nezahlcovat přírodu.

Mířily na smetiště, ale dostanou druhou šanci. Kujebazar zachraňuje odložené věci

V bazaru si můžete za pár korun koupit hrníček nebo třeba karafu

Asi každý má doma nějaké věci, které nepotřebuje, ale přesto je mu líto je vyhodit. Problém se ve Vysokém Mýtě rozhodli vyřešit pomocí centra na odkládání nepotřebných věcí, které se ale můžou hodit někomu jinému.

„Vadí mně, že současné spotřebiče se brzy rozbijí, lidé se nesnaží, dát je opravit a hned je vyhodí. Také jsem si všiml, že sehnat kvalitního opraváře v okolí místa bydliště je docela problém a když už ho seženete, je buď drahý, anebo vám rovnou doporučí, koupit si nový spotřebič,“ říká ze zkušenosti Jan Charvát.

Proto vznikl portál opravarna.cz, který momentálně sdružuje tisíc sto opravářů a odborných servisů z celé republiky. Opravuje se celá škála věcí, od mobilů přes lednice až po přešití kalhot, nebo kabátu.

Proč jsou některé výrobky nerozebratelné?

Běžně se stává, že výrobci nechtějí, aby se do výrobků zasahovalo, aby se daly otevřít, nebo rozmontovat. Smysl to má třeba u spotřebičů s rozvodovou skříní, do kterých když budete neodborně zasahovat, může při následném používání dojít ke zkratu, začít hořet, nebo někoho zraní.

Spousta komponentů je lepená a místo běžných šroubků najdete nýty. V takovém případě jste nuceni, koupit výrobek nový, zde asi těžko opravář pomůže. Přitom mnohdy jde o výměnu součástky v hodnotě deseti korun.

Podrobnější údaje na štítcích spotřebičů

Při nákupu se spotřebitel o zboží moc nedozví. V současné době vám musí postačit energetické údaje o spotřebě, které jsou uvedeny na štítku. Přibalen je návod k používání a informace o délce záruční doby.

„Evropská komise spolu s námi usiluje o to, aby údaje na štítcích byly doplněny informacemi o opravitelnosti, tedy jestli lze výrobek rozložit, nebo ne. Celé je to v jednání. Zatím jsme vděční za to, že na úrovni EU bylo schváleno, že výrobky od roku 2021 musí být stoprocentně složitelné a rozložitelné. Výrobci by také měli po určitou dobu, přibližně kolem sedmi let, dodávat náhradní díly. Bude to velká revoluce v opravárenství u nás i v Evropě,“ pochvaluje si Jan Charvát.

Neviditelná kazítka

„Dělali jsme průzkum mezi spotřebiteli a 75 procent z nich uvedlo, že má zkušenosti s tím, že se výrobek rozbije krátce po uplynutí záruční doby.“ Zkušení opraváři tvrdí, že existuje bájná součástka, lidově řečeno kazítko, na které ale nelze ukázat prstem, je zkrátka nehmatatelné. Jde spíš o soubor výrobních postupů, materiálů a způsobů výroby.

Jan Charvát z projektu Opravme Česko

„Například kondenzátor, který je velmi náchylný na teplotu, se nachází v blízkosti tepelného zdroje a tím pádem se za nedlouho se rozbije. A právě tohle už můžeme považovat za určitý druh kazítka,“ uvádí příklad zakladatel projektu Opravme Česko.

Podle Charváta osvěta naštěstí zapůsobila i na nejmladší spotřebitele, kteří si tak začínají uvědomovat, že planetu máme jen jednu. V Česku se stále 45 procent výrobků skládkuje. Opravárna nabízí opravy jak levných hraček, tak drahých počítačů. A nově pro velkou část opravovaných předmětů nabízí i svoz zdarma.

Spustit audio

Související