Muzikoložka Zuzana Jurková pravidelně spolupořádá Letní školy romské hudby

16. září 2017

Vysokoškolská pedagožka Zuzana Jurková se jako etnomuzikoložka zabývá romskou hudbou. Je například editorkou knih Romská hudba na přelomu tisíciletí a Cesty romské hudby, a také organizátorkou mezinárodní Letní školy romské hudby.

Docentka Zuzana Jurková vystudovala etnologii a muzikologii a v současné době vede Institut etnomuzikologie na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy. Ten se zaměřuje na hudbu menšin, takže nezřídka se tam přednáší i o romské hudbě.

„My máme jednak takové přehledové kurzy, jako třeba kurz Lidová hudba Evropy, a tam tu romskou hudbu občas zapasováváme do kontextu té které oblasti. Druhá věc je, že mám specializovaný kurz Hudba Romů, což je běžný semestrální kurz.“

Zuzana Jurková se ve spolupráci s festivalem Khamoro podílí na organizování dvou typů letních škol romské hudby.

„To, čemu říkáme Malá letní škola, je vždy jednou za dva roky a sjíždí se na něj studenti z celého světa, letos tu například byli ze sedmi zemí. To trvá vždy týden po dobu trvání Khamora: dopoledne máme přednášky, odpoledne bývají nějaké workshopy – některé jsou speciálně pro naši letní školu a jiné jsou součástí Khamora, a večer chodíme na koncerty.“

Studenti Větší letní školy romské hudby na návštěvě v Tarnowě

Kromě toho existuje ve spolupráci s univerzitou v Pittsburgu ještě Větší letní škola.

„Jejich studenti přijížděli, první část byla společná při Khamoru, kde se spojili s našimi studenty. A potom jsme ještě cestovali za Romy v nejbližších zemích. Takže první rok jsme byli v Polsku a na Slovensku, a druhý rok jsme byli v Maďarsku.“

Počet studentů letní školy je omezený.

Zuzana Jurková (vpravo), Essica Marksová (druhá zprava) a rabín Michael Dushinsky (vlevo) na návštěvě Staronové synagogy v Praze v rámci letní školy o židovské hudbě

„My to obvykle omezujeme dvaceti. Co se týče přednášek, tak tam samozřejmě není důvod počet omezovat. Ale co se týče workshopů a setkávání s někým dalším, a speciálně s Romy, tak nám to přišlo sociálně neúnosné, když přijela nějaká velká skupina takových relativně bohatých, všemi možnými technologiemi vybavených cizinců do romské komunity - to působilo jako zoo. A my jsme si řekli po tom prvním roce, kdy nás bylo asi 24, že to takhle nejde, a tu terénní část opravdu omezujeme.“

Počet účastníků se omezuje i pro workshopy, aby si všichni mohli zamuzicírovat společně s Romy.

„To je zásadní věc, že se na workshopech musí účastníci zapojit. Když jsme měli ten poslední kurz s Fečovci, tak to bylo moc pěkné a už samotná příprava na ten kurz skvěle fungovala jako boření všech stereotypů a mýtů, poněvadž já jsem napsala, že to bude společné muzicírování, ale že se nevyžaduje žádná zvláštní hudební kompetence. Potom mi paní Fečová poslala noty, a už i to studenty vyděsilo. Ale nejvíc je vyděsila tím, že tam připsala: ‘Ze stupnic si nedělejte žádné starosti, když tak to posuneme tam, kam bude potřeba.’ A to je samozřejmě pro středně klasicky vzdělaného českého muzikanta úplně noční můra, protože není schopen transponovat z F-dur do E-dur nebo něco podobného. Ale krásně to vyvracelo takovou tu představu o romských muzikantech jako dětech přírody, kteří jen improvizují ze srdce a nepotřebují k tomu nic.“

Říká docentka Zuzana Jurková.

Spustit audio