Na největší portrét se vešlo 54 lidí

29. říjen 2016

Mimo italské území je to největší skupinový portrét evropské renesance. Pokud si ho chcete prohlédnout na vlastní oči, nemusíte cestovat třeba až do pařížského Louvru. Unikátní obraz z roku 1578 totiž vystavují v Poličce.

Zahradní hostinu Hohenemsů namaloval významný nizozemský malíř Anthoni Bays. Zobrazil na ní slavnost a setkání členů rodiny Hohenemsů, jejich příbuzných a hostů. Na obraze ale nechybí ani realisticky ztvárnění muzikanti a služební. Autor na plátně v popředí namaloval 54 postav, další lidé se ještě pohybují v dalším plánu, na pozadí obrazu. Ten má rozměry 212 x 543 cm a zdobí společenský sál v historické budově poličské radnice.

Poslední večeře

Historikové umění se zatím neshodli na tom, při jaké příležitosti či konkrétní historické události autor obraz namaloval. „Určitě v něm ale vyjádřil symboliku spojenou se Svatbou v Káni Galilejské nebo Poslední večeří,“ vysvětluje ředitel Městského muzea a galerie v Poličce David Junek.

U slavnostní tabule hoduje rodina Hohenemsů původem z Rakouska, v čele s nejslavnější postavou rodu Jakubem Hannibalem I. z Hohenemsu. Mezi ním a ženou Hortensií zaujímá významné postavení kardinál Mark Sittich z Hohenemsu.

Obraz Zahradní hostina Hohenemsů má úctyhodné rozměry 212 x 543 cm

Na obraze v Poličce můžete spatřit i postavu svatého Karla Boromejského. Sedí naproti Jakubu Hannibalovi, zády k divákovi. Kardinál Karel Boromejský byl švagr Jakuba Hannibala. V centru další skupiny na obraze hoduje Fortunát Madruzzo s manželkou Markétou, sestrou Jakuba Hannibala z Hohenemsu.

Odborníkům se zatím nepodařilo určit, na jakém místě nebo na jakém zámku se hostina odehrává. Každopádně jde o velmi cenné dílo holandského malířství období renesance.

Malíř se vymaloval v rohu

Anthoni Bays si k obrazu vytvořil přípravnou kresbu v průběhu vlastní hostiny. „Kresba byla dlouhá léta součástí soukromé sbírky v Itálii, pak se stala nezvěstnou. Objevila se na aukci umění v New Yorku a v současné době je ve sbírkách pařížského Louvru,“ dodává David Junek. „Počet hostů se ale neshoduje, malíř pravděpodobně potom na velké plátno přimaloval ještě další postavy, snad na přání samotného zadavatele zakázky Jakuba Hannibala z Hohenemsu.“

Ústřední postavou u slavnostní tabule je Jakub Hannibal I. z Hohenemsu v tmavém klobouku, naproti němu (zády k divákovi) sedí jeho švagr, kardinál Karel Boromejský

Postavy na plátně mají tříčtvrteční životní velikost a jsou zachycené pravděpodobně až v momentě po hlavním chodu. Na slavnostní tabuli je vidět spousty ovoce a také zákusky. To, co je pro historiky umění také velmi cenné, je vyobrazení dobového přepychového nádobí a samozřejmě také oblečení.

„Strýcem Jakuba Hannibala byl tehdejší papež Pius IV. Medicejský, na obraze jsou také vidět vlivy italské módy. I dětské šaty jsou velice honosné,“ doplňuje ředitel poličského muzea. Malíř Anthoni Bays měl smysl pro detail a pravděpodobně ani on sám na plátně nechybí. Odborníci soudí, že se zpodobnil v postavě sluhy v pravém spodním rohu obrazu.

Z Rakouska do Poličky

Obraz původně visel v rodovém renesančním sídle Hohenmsů, na zámku Hohenems v Rakousku. (Město je dnes partnerským městem Poličky a Bystrého). „Hohenemsové zakoupili zámek v Bystrém nedaleko Poličky, obraz a také svojí obrazárnu přestěhovali do Čech,“ vysvětluje David Junek. „Po vymření rodu zámek v Bystrém připadl republice, protože se jednalo se o císařský konfiskát a následně se dostal do sbírek poličského muzea.“

Historická budova radnice na Palackého náměstí v Poličce
autor: BRA
Spustit audio