Na vizáži záleží. Kosmetika je krása na prodej

6. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Provozovna kosmetických služeb v Pardubicích na třídě Míru, 1974

Některá muzea se k webovým výstavám uchýlila z nouze a on-line expozice tak trochu roubují. Takové Východočeské muzeum v Pardubicích ale přichází s výstavou dělanou speciálně pro web. Představuje v ní kosmetické produkty ze svých sbírek.

„Obaly od kosmetiky jsou velmi drobné. Jde o předměty, které by ve vitrínách třeba i zanikly. Webová výstava jim umožňuje vyniknout v celé kráse. Jsou to věci z pozůstalostí anebo darované,“ říká kurátorka Daniela Hynková.

L' Origan - parfém firmy COTY, uvedený na trh 1905

Hlavně dobře vypadat

Prodat kosmetiku bylo samozřejmě vždy cílem všech tvůrců a prodejců. „Proto se to muselo zabalit do nějaké hezké krabičky, klidně i s nějakou hezkou reklamou a sloganem.“

Klikne podle Hynkové na tuhle výstavu vůbec nějaký muž? „Vybírali jsme takové ikonické produkty spíš pro ženy. Máme tam třeba ale i dobový text mířený na pány o tom, jak mají vybrat parfém pro svou ženu. Muži by se tedy taky mohli inspirovat.“

Oslovují celé generace

Jádro nové on-line výstavy tvoří samotné obaly od kosmetických produktů. Některé upadly v zapomnění, jiné se ale na pultech drogerií a parfumérií prodávají dodnes. Třeba žluto-bílý motiv labutěnek dokázal zaujmout ženy ve 30. letech minulého století stejně dobře jako zákaznice dneška.

Krém Nivea, 30. léta 20. století

Kosmetika taky pomáhala od problémů s kůží. „Sirná mast z lékárny doktora Richtera měla odstraňovat nečistoty a svrab z kůže. Produkt pochází z první třetiny 20. století. Dnes je nepředstavitelná už jenom potřeba něčeho podobného,“ všímá si kurátorka.

A ještě jedno historické srovnání. Fotografie z roku 1974 nahlíží přímo pod ruce odborné pracovnice v provozovně kosmetických služeb na třídě Míru. Lidé se můžou podívat na vybavení provozovny skoro padesát let nazpátek.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související