Naučte své nohy chodit a rozpohybujte i ruce. Tělo se vám za to odmění

Bosé nohy (ilustrační foto)
Bosé nohy (ilustrační foto)

Lidé přestali chodit pěšky. Myslí si lékařka pro léčebnou rehabilitaci Alena Šnoplová. A to se odráží na špatném stavu pohybového ústrojí. Pacientů přibývá. Přitom stačí málo: více se hýbat a poslouchat svoje tělo.

„Poslouchejte svoje tělo a naučte ho zase chodit. Nejlepší je chůze s hůlkami, tzv. nordic walking. A nezapomínejte ani na ruce. Většina lidí používá ruce na práci s počítačem, ale je potřeba procvičit celé ruce, občas si s nimi zakroužit a rozpohybovat je,“ radí MUDr. Alena Šnoplová.

Něco se mnou udělejte, pane doktore!

Lékaři neumějí zázraky. Ale mohou dobře poradit. A je na pacientovi, jestli si jeho rady vezmou k srdci. V mnoha případech stačí jen zhubnou a začít se hýbat. A právě to je pro mnoho lidí nepřekonatelný problém. Přitom je potřeba s tím začít už v mladém věku.

„Pan doktor mi říkal, jak mám strašnou páteř, že takovou ještě neviděl,“ říkají klienti v ordinaci MUDr. Aleně Šnoplové. Přitom podle ní jde v osmdesáti pěti procentech o běžné strukturální nálezy.

Čtěte také

Pohybové ústrojí podléhá přímo naší vůli. Nejsou to srdce nebo plíce, které neumíme zastavit vlastní vůlí. Pohybové ústrojí umíme ovlivnit a bohužel mu tím mnohdy ubližujeme. I když už nemůžeme, celé tělo nás bolí, přesto ještě chceme domýt poslední okno. Na zahradě nám chybí poslední záhon. Na sjezdovce se nám nohy chvějí únavou, přesto ještě chceme zvládnout poslední sjezd…. Tělo nám dává zcela zřetelně vědět, že si s ním zahráváme, prosí, abychom už si konečně odpočinuli, a my neposloucháme.

Co pro sebe můžeme udělat
  • Poslouchejte svoje tělo, když nám říká, odpočiň si, udělejte to

  • Choďte na procházky a pořiďte si na to třeba hůlky na nordic walking

  • Pravidelně cvičte, stačí pět cviků, které pro daného člověka doporučí fyzioterapeut

  • Nejsou vhodné švihové pohyby. Pokud máte vystřelující bolesti, brnění v končetinách atd., necvičte cviky typu aerobicu.

  • Pro střední a starší generaci je vhodné cvičení pilates, chůze s hůlkami a protahování. Ale tak akorát, ani to se nesmí přehnat. Nezapomeňte procvičovat ruce.

  • Najděte si maséra, který vám bude vyhovovat a bude pečovat o vaši měkkou tkáň, tedy svaly, kůži atd.

  • Vybírejte si vhodné boty.

  • Pokud nechcete mít v brzké době bolesti, začněte s tím hned teď.

Dětí s kulatými zády přibývá

„Já jsem velmi ráda, když mi maminky přivedou teenagera s tím, že se jim na něm něco nezdá. Je to pro mě ten nejlepší terén který se snažím dešifrovat. Vidím dopředu, jak se tělo chová a kam spěje. A v mladém věku můžeme opravdu hodně pomoct. Cvičením se dá napravit špatné držení těla a to je základ všeho. Navíc současné rehabilitační cvičení je plné novinek a zajímavostí, děti se při něm nenudí. Je velmi důležité je už v raném věku naučit správně chodit, dýchat a nosit správné boty,“ uzavírá MUDr. Alena Šnoplová.