Od Krajské přes Východočeskou ke Gočárově. Galerie slaví sedmdesátku
Nejdřív nebyla samostatná, zažila zámecké období a teď se chystá do mlýnů. Pardubický příběh galerie můžete poznat v Domě U Jonáše na výstavě Co přetrvá / příběh galerie / 1953–2023.
„Chtěli jsme návštěvníkům připomenout některé chvíle, které v galerii strávili. Poukazujeme na význam této sbírkotvorné instituce prostřednictvím výběru exponátů z celkové sbírky. Ukazujeme, jak se v jednotlivých obdobích odlišovala nákupní strategie a jaká díla se povedlo získat. Sledujeme, jak se projevil kvalifikovaný přístup historiků umění a vedení galerie. I na malém prostoru to je velmi dobře patrné,“ myslí si kurátorka Hana Řeháková.
Čtyři části
Na výstavě můžete poznat vznik tehdejší Krajské galerie, tedy počátky v 50. letech. „Osamostatnila se až v roce 1961. Dostáváme se tak do období, kdy galerii vedl Čestmír Šrettr, který dokončil rekonstrukci zámku. Další část spadá do normalizačních let 1971-1989. Závěr patří období svobody. Nachystali jsme i soubor dobových reportáží a filmů, u kterých můžou lidé zavzpomínat.“
Nepociťovala Řeháková během přípravy jako bývalá ředitelka nostalgii? „Snažila jsem se držet si velký odstup. Do galerie jsem nastoupila jako kurátorka, jako historička umění. Při výběru akvizic jsem ale zažívala srdeční vzpomínky. Vybavila jsem si, jak jsme některá díla získávali do sbírek a jak se s odstupem času uplatnila na významných výstavách doma i v zahraničí.“
V doprovodném programu se galerie soustředí na důležitá výročí. „Jednak 17. května vzpomínkovým večerem připomeneme 100. výročí narození bývalého ředitele Čestmíra Šrettra. Přednáška 7. června se zaměří na 30 let od první výstavy na pardubických valech. A na podzim následuje 55. výročí prvního sympozia plastických hmot Artchemo. Připravili jsme i komentované prohlídky anebo výjimečnou přednášku paní doktorky Sloupové o dobách normalizace v českých galeriích.“
Bez názvu
Historickou výstavu doplňuje jedna velmi současná. „Od začátku jsme ji chtěli pojmout trochu jinak než předchozí výstavy akvizic. Když jsme se podívali na díla zakoupená v posledních třech letech, tak se většina z nich jmenovala Bez názvu. Proto jsme tak pojmenovali i celou výstavu. Představujeme to nejnovější z tradiční součásti naší práce,“ říká zástupkyně ředitelky Gočárovy galerie Eliška Jedličková.
Se spolukurátorkou výstavy Eliškou Burdovou si pro návštěvníky komentovaných prohlídek připravila průřez akviziční činností. „Jak vypadá, čím je zajímavá a proč je důležité zakupovat do galerie nová díla, případně dostávat dary. Výstavu jsme strukturovali jako průchod našimi depozitáři. První komentovaná prohlídka bude 12. dubna od 17 hodin v Domě U Jonáše.“
Automatické mlýny se veřejnosti při první ochutnávce otevřou v červnu. Definitivně otevřít by se mělo v září. „Dům U Jonáše nám i pak zůstane. Poslouží hlavně pro výstavy současných umělců anebo menší expozice. Velkorysé prostory v Automatických mlýnech chceme pojímat spíš tematicky.“
Související
-
Východočeská galerie v Pardubicích už neexistuje. Teď je z ní Gočárova
Východočeská galerie v Pardubicích změnila jméno na Gočárova galerie. Během roku se přestěhuje do modernizovaných automatických mlýnů, které Josef Gočár navrhl.
-
Nová ředitelka přestěhuje galerii do mlýnů. Vyhlíží nové možnosti
Na startu roku 2022 mění Východočeská galerie v Pardubicích vedení. Klára Zářecká nezastírá, že motivací k přihlášce pro ni byl i plánovaný přesun do Winternitzových mlýnů.
-
Gočárova galerie v Pardubicích je hotová, chybí už jen vnitřní vybavení
Gočárova galerie v Pardubicích je stavebně hotová, následovat bude vybavování interiérů. První výstavy budou moct lidé navštívit v létě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.