Pardubice chtějí zlevnit stavbu parkovacího domu, možná ho zmenší a odlehčí

17. březen 2023 12:43

Pardubice zvažují, že zlevní stavbu parkovacího domu, která má být součástí terminálu Jih. Revizi projektu dělá město kvůli rostoucím cenám podruhé. Železobetonovou stavbu by mohla nahradit lehčí konstrukce.

„Řešíme, jestli ho postavit v plném rozsahu, všech pět pater, nebo ho upravit a postavit dejme tomu tři patra, aby se to zlevnilo,“ říká primátor Jan Nadrchal (ANO) a dodává, že teď se otevřela další možnost úplně jiného typu stavby.

„Měla to být klasická železobetonová konstrukce, která je poměrně nákladná, ale je téměř věčná. Teď se nám otevírá možnost výstavby nějaké lehké montované konstrukce, která je minimálně o polovinu levnější.

Zlevnit. Zlevnit víc

Pětipatrový parkovací dům z železobetonu by při současných cenách vyšel na víc než půl miliardy korun. Bylo by v něm 550 míst. Loni v listopadu město začalo zvažovat, že postaví tři patra s 350 parkovacími místy, což by stálo asi 400 milionů korun.

Čtěte také

Radnice teď zvažuje ještě levnější variantu, stavbu lehké konstrukce, která by mohla stát 250 až 270 milionů korun, odhadl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán. Dopravní podnik je městskou akciovou společností a má parkovací dům postavit a provozovat.

Nejlevnější variantu označil Pelikán za reálnou, rozhodnuto ale není. Maximální dotace na parkovací dům by mohla být necelých 100 milionů korun. Je pravděpodobné, že si podnik bude muset vzít úvěr. „Je to složitý příběh. Pozemky máme koupené. Terén připravíme během letošního roku,“ řekl Pelikán. Termín zahájení stavby jasný ještě není, dodal.

Opozice: Nezmenšovat, zvětšit

Opoziční ODS ale má s přístupem radnice problém. Jak řekl zastupitel Petr Kvaš, nesporují samotnou stavbu, ale chtějí přesně vědět, pro koho parkovací dům bude a jaká kapacita je ideální. „Já si nemyslím, že nápad města snížit kapacitu, je dobrý, protože 80 % nákladů zůstane stejně. Naopak jde o to, jestli kapacitu nenavýšit, protože v případě že město zavede parkovací systém na území celého města, tak počet zaměstnanců, kteří budou hledat parkoviště v nějaké příjemné docházkové vzdálenosti, se bude zvyšovat.“

Kvaš si klade i otázku, jestli je opravdu nutné stavět parkovací dům už příští rok, a navrhuje vybudovat parkoviště na ploše s minimálními náklady, kde by se dalo vyzkoušet, kolik jsou lidé v lokalitě ochotni platit za parkovné.

Lípy nejspíš padnou

S parkovacím domem je v plánu i oprava ulice K Vápence, což má v investičních projektech město, vzniknout tam mají i nové autobusové zastávky. Zástupci ekologických spolků záměr kritizují, protože tam bude nejspíš nutné kácení stromů.

Podle primátora radnice jinou možnost asi mít nebude. „Měl jsem snahu, aby se stromy přesadily, ale to by bylo hodně problematické. Kořenový systém zasahuje do veřejného osvětlení, které se má předělávat,“ řekl Nadrchal.

V lokalitě má také být v roce 2024 dokončena lávka, kterou staví během modernizace koridoru Správa železnic. Povede z vlakového nádraží do ulice K Vápence v blízkosti sídliště Dukla. Má ústit schodištěm na ulici a zároveň mít vstup do parkovacího domu, kde má být výtah.

Spustit audio

Související