Pardubický kraj shání další dopravce pro regionální tratě

Vlak společnosti Leo Express
Vlak společnosti Leo Express

Na regionálních tratích Pardubického kraje mohly jezdit vlaky i jiných dopravců, než jsou České dráhy. Hejtmanství je nejdál v jednání se společností Leo Express, ta nabízí obsluhu dvou tratí na Orlickoústecku.  Původně měl regionální obslužnost zajišťovat jediný dopravce, teď už je skoro jisté, že budou minimálně dva.

Smlouva o zajištění železniční obslužnosti s Českými drahami příští rok končí. Hejtmanství se rozhodlo jednat i s dalšími dopravci, třeba i proto, aby nakonec vybralo nejkvalitnější nabídku a cestující tak měli větší komfort a lepší spojení. Společnost Leo Expres přitom sama nabídla, že bude provozovat dvě trati na Orlickoústecku.

Malebným Údolím Tiché Orlice už brzy vlaky nepojedou

Bývalý tunel v Chocni

Z Chocně do Ústí nad Orlicí se už za pár let dostanou cestující vlakem o něco dřív. Krásná přírodní scenérie, která uchvacuje na trase Praha – Morava po všechna roční období, ale brzy zmizí. Nahradí ji tunely.

Jde o trati z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lichkov, Králíky až do Mlýnického Dvora a z Dolní Lipky do Hanušovic. Dopravce se navíc nabídl, že zajistí navazující autobusovou dopravu v turisticky atraktivní oblasti nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic.

Výhodou by také mohlo být přímé spojení s polskou Wroclawí, teď musí cestující přesedat v Dolní Lipce, takže je to komplikovanější a prodlužuje to dobu cesty. Mluvčí úřadu Dominik Barták dodal, že radní o dalším jednání s Českými drahami, které mají předložit finanční model na zajištění regionální železniční dopravy na území celého Pardubického kraje.

Šrot na kolejích nechceme

Podle Bartáka zatím radní jednají jen s Leo Expresem a ČD, ale to neznamená, že tam není prostor i pro další dopravce. V každém případě bude kraj právě po Českých drahách chtít, aby v regionu jezdily moderní a čisté vlaky, řekl to hejtman Martin Netolický z ČSSD: „Na našich kolejích se v současné době objevují vozidla ze 70. let a neví, jestli si můžeme dovolit, aby nadále tento šrot na kolejích jezdil.“

Pardubický kraj bude v jednání s dopravci pokračovat. Pokud opravdu na těch dvou tratích začne jezdit Leo Expres, bude nutné ještě vyřešit otázky jízdného, resp. spolupráci s tarifem IREDO nebo formu prodeje jízdenek.

Spustit audio

Související