Pardubičtí silničáři použijí jako první v republice v centru města asfalt s nanovlákny

13. září 2017
Křižovatka na Masarykově náměsti v Pardubicích

Silničáři v Pardubicích poprvé v historii použijí pro opravu vozovky směsi s nanovlákny. Vybrali frekventovaný úsek u Wonkova mostu v Pardubicích. Nová technologie by měla zajistit pevnější povrch páteřní silnice.

Ještě před tím ale musí opravit samotný most, na kterém se uvolnil betonový kvádr, na který je ukotvené jedno z 19 nosných lan. „Zatím probíhá posuzovací proces, předběžně lze říci, že půjde oprava provést dílčími úpravami, takže nejspíše nebudou nutná složitá dopravní opatření,“ popisuje připravovaný průběh oprav Wonkova mostu ředitel Správy a údržby silnic Miroslav Němec.

Nový povrch víc snese

Po opravě mostu bude následovat pokládka povrchu. Použití nanovláken na Masarykově náměstí je podle Němce jedinečné: „Úsilí směřujeme do dvou oblastí, jedak je to použití nanovláken do asfaltových směsí a potom do betonových směsí." Oprava je rozdělena na dvě fáze, v letošním roce by silničáři měli položit nový povrch s nanovlákny v úseku od Sukovy třídy směrem k mostu Pavla Wonky. To bude ta jednodušší část, protože na trase nejsou autobusové zastávky.

Čtěte také

V příštím roce by podle Němce měla na řadu přijít oprava úseku od Sukovy třídy k bývalému Domu služeb, kde je silnice uspořádaná jako dělený čtyřpruh. Vnitřní pruhy budou také kompletně v asfaltu. U vnějších jízdních pruhů potom v zastávkách MHD silničáři odvezou stávající dlažbu, vymění podložní vrstvu a dlažbu nahradí betonovým povrchem.

V praxi tak otestují, jestli beton s nanovlákny vydrží extrémní namáhání v zastávkách hromadné dopravy. Nový typ povrchu je sice dražší než současné směsi, má ale lepší fyzikální vlastnosti, je pevnější a je možné ho pokládat v tenčí vrstvě.

Podle prvních informací měla oprava začít už v září. Zpoždění vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic komplikovanými přípravami: „Jedná se o novou technologii, kterou v republice nikdo nedělal a nyní se vybírá zhotovitel. Tím, že to je nová technologie, na ty směsi nejsou receptury a musí se vyvinout. My jsme nechtěli jít do exponovaného období roku z pohledu dopravních opatření." Podle Němce nepůjde o dlouhodobou záležitost a povrch se bude měnit po částech.