První zkouška vlídnějšího taxisu, návrat diváků, skromný rozpočet. Taková bude Velká pardubická
I svět sportu doufá v návrat k normálu po náročném covidovém období. Nejslavnější český dostih by letos měl zažít o něco běžnější ročník než třeba loni. Start hlavního závodu 131. Velké pardubické bude v neděli 10. října v 15:45.
„Jsme rádi, že už budeme moci na závodišti přivítat diváky. Vytvoří nám krásnou kulisu, která k dostihům neodmyslitelně patří. Věříme, že bude plno. Registrujeme zájem ze strany návštěvníků,“ tvrdí Jaroslav Müller, výkonný ředitel Dostihového spolku.
Slavná překážka jinak
Čtěte také
Koně teprve teď budou moci vyzkoušet diskutovanou novou podobu Taxisova příkopu. Zjemněná doskoková hrana by už neměla způsobovat fatální zranění. „Na dostihu to podle mě vůbec nic nezmění. Taxis zůstává nadále symbolem Velké pardubické. Máme tam i nadále dalších 30 skoků, dráhu dlouhou 6 900 metrů.“
S Müllerovým názorem se ztotožňuje taky ředitel Národního hřebčína Kladruby nad Labem Jiří Machek: „Kdysi bývaly skoky jiné. Týkalo se to i jezdeckých disciplín jako byla všestrannost. Dnes už doba pokročila někam dál. Veřejnost tyto věci vnímá jinak a je potřeba tomu jít vstříc. Změnu taxisu považuji za krok správným směrem.“
Odrazí se rozpočet ode dna?
Velkou pardubickou můžeme označovat za nejbohatší český dostih. Přitom se ale běhá o dva miliony korun méně než před dvěma lety. „Přáli bychom si, aby to do budoucna bylo lepší. Dotace v dostizích hraje velkou roli v otázce prestiže. Musíme udělat všechno pro to, abychom udrželi stabilitu. Příští rok bychom se chtěli vrátit k původním částkám,“ doufá šéf Dostihového spolku.
Slavnostní úvod nedělního programu bude už v 10 hodin dopoledne, v 10:30 odstartuje první z osmi dostihů. Vrchol dne přijde před čtvrtou odpolední. Návštěvníci letos nemůžou přijet vlakem. Pokračuje totiž modernizace železniční trati a zastávka dočasně nefunguje. „Stejně jako v předchozích letech bude možné parkovat na uzavřené silnici I/37 od Pardubic na Dražkovice. Doporučujeme nájezd od Dražkovic.“
Stopa z Kladrub
Národní hřebčín míval svoji dostihovou stáj pro rovinové i překážkové závody. „Teď se Velké pardubické účastníme s kočárem a máme tak možnost se prezentovat při slavnostním zahájení. Na start v něm taky vezeme startéra,“ popisuje ředitel Machek.
Předzvěstí víkendového dění bude v pátek 8. října v sále Císařského hostince v Kladrubech nad Labem přednáška nazvaná Historie úspěšných účastí kladrubských barev ve Velké pardubické. Dostihový novinář Martin Cáp přiblíží posluchačům úspěchy jezdců a koní kladrubského hřebčína. Svoji účast přislíbil Pavel Liebich, který hned třikrát triumfoval v sedle Sagara. Podle Machka by měl dorazit i vítěz z roku 1985 Petr Vozáb.
Související
-
DATA: Úpravy překážek zvýšily bezpečnost i úroveň Velké pardubické
Jedenatřicet překážek a téměř sedmikilometrová distance dělá z Velké pardubické jeden z nejnáročnějších dostihů světa. V minulosti vzbuzoval negativní ohlasy v zahr...
-
Tak nám zabili Velkou pardubickou. Dostihové osobnosti odmítají úpravy skoků
Bývalí vítězové a někteří trenéři protestují v prohlášení nazvaném „Tak nám zabili Velkou pardubickou…“ proti zamýšleným nebo už probíhajícím úpravám slavného dostihu.
-
Dostihový spolek odmítl kvůli snímkům z Taxisu akreditovat fotografa ČTK na Velkou pardubickou
Dostihový spolek, který pořádá Velkou pardubickou, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi. Spolku se nelíbí snímky, které ČTK vydala z loňských závodů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.