ŘSD začalo s výkupem pozemků pro severovýchodní obchvat Pardubic

2. červen 2017 09:04

Pardubice by se po letech mohly konečně dočkat obchvatů. Stavba severovýchodního by dokonce mohla začít už příští rok. Radnice o nutnosti obchvatů mluví už víc než deset let, už v roce 2007 mělo město vydané územní rozhodnutí pro výstavbu jihovýchodní spojky, to povolení ale nakonec kvůli průtahům a nejasnostem v trase propadlo.

Propojení pardubické Dubiny s obchodní zónou u Globusu na Poděbradské ulici je ze všech pardubických obchvatů nejdále. ŘSD aktuálně dokončilo znalecké posudky na cenu pozemků a majitelům začíná v těchto dnech odesílat první návrhy kupních smluv.

Vlastníků je ale 120 a nebude to úplně snadné, možné problémy připustil i poslanec a pardubický zastupitel za hnutí ANO Martin Kolovratník: „Řada majitelů v okolí Pardubic pochopitelně spekuluje na vyšší cenu a už dopředu avizuje, že budou napadat tu základní cenu. Jde o to, že ŘSD vychází ze znaleckého posudku ceny obvyklé v místě a čase. Tu podle zákona zvyšuje na osminásobek. Každá stokoruna navíc za metr se mu násobí osmi a majitel má pochopitelný zájem tu cenu vyšroubovat co nejvíc.“

Čtěte také

Kolovratník ale dodal, že právě kvůli tomuto riziku začalo ŘSD s výkupem pozemků s tříměsíčním zpožděním, aby mělo ceny potvrzené od znalců a nemohl je nikdo u soudu napadnout.

Podle dopravních průzkumů by propojka Dubiny a okrajem Polabin mohla až o polovinu snížit počet aut a hlavně kamionů na rychlodráze a u nádraží. ŘSD už má vyčleněno přes půl miliardy z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, takže jakmile budou vykoupené pozemky a vydané stavební povolení, můžou práce začít, podle Kolovratníka je to reálné už v průběhu příštího roku.

Připravuje se i příjezd k Foxconnu

Připravuje se i stavba jihovýchodního obchvatu. Je to vlastně propojka Dražkovic a Pardubiček. Jenže původní trasa nebyla v souladu s územním plánem města. ŘSD proto návrh překreslilo, včetně tří nových kruhových křižovatek. V létě chce žádat o územní rozhodnutí, což může být první zádrhel. K tomu se totiž můžou vyjadřovat lidé i ekologické organizace a dá se předpokládat, že to udělají.

Proces se může také opět zadrhnout na výkupech pozemků. Na druhé straně stavbě jihovýchodního obchvatu nahrává skutečnost, že na jeho vybudování má zájem také společnost Foxconn, která plánuje v Pardubicích investovat částku přes miliardu korun. A kdyby byl obchvat, nemusely by zásobovací kamiony jezdit přes Dašickou ulici a rychlodráhu.

Most Červeňák v Pardubicích

Spojka přes Červeňák je stále ve hře

Radnice navíc bez ohledu na obchvaty stále počítá i s propojením Višňovky a Pardubiček přes přírodní lokalitu Červeňák. To by mělo ulevit dopravě v centru města. Důležité bude také opravit nadjezd u nemocnice, který je ve špatném technickém stavu.

Vedení města chce koncepci představit na červnovém zasedání zastupitelstva, a to včetně návrhu na propojení s rychlodráhou. Bez alternativní trasy, tedy bez propojky přes Červeňák, to ale možné nebude už jen kvůli tomu, že by měly sanitky problém s cestou do nemocnice.

autor: ba
Spustit audio