Šance na D35 roste. Množí se dobré zprávy

30. červen 2016

Jedna z posledních překážek asi padla. Už brzy může začít budování některých významných dopravních staveb. Ty doteď blokovaly staré posudky vlivu na životní prostředí. Na území Pardubického kraje se to týká plánované D35.

Sněmovna ve zrychleném režimu schválila změnu zákona, která umožní neopakovat posudek vlivu na životní prostředí, neboli EIA. Změna převede vybrané stavby do zvláštního režimu, kdy má stačit místo dalšího posudku jenom stanovisko ministerstva životního prostředí. Tuto změnu zákona musí ještě schválit Senát a podepsat prezident.

„Pro mě osobně to je ohromné téma. Před dvěma a půl lety chybělo pro D35 vykoupit přes 1400 pozemků. Bylo potřeba dokreslit plány na výstavbu, stavební projekt a získat stavební povolení,“ připomíná poslanec Martin Kolovratník.

Pryč s těžkými kamiony

Momentálně přichází Kolovratník s návrhem, aby se na starou trasu kolem Vysokého Mýta a Litomyšle umístilo vysokorychlostní vážení. „Po té silnici jezdí strašné množství přetížených, hlavně zahraničních kamionů. Ničí ji a v obcích nemají co dělat. Přetížené kamiony vyženeme, policisté je budou hlídat a pečlivě kontrolovat.“

Čtěte také

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický nedávno upozornil na další věc: „Realizace prvních dvou úseků (D35) je skutečně jenom první část celé trasy, asi 30 kilometrů z Opatovic po Vysoké Mýto. Klíčové obchvaty se ale vyřešit musí (Vysoké Mýto, Hrušová, Litomyšl) . Potřebujeme, aby doprava vedla mimo sídla. Vyvedení dálniční dopravy na stávající komunikaci I/35 před Vysokým Mýtem znamená obrovské dopravní komplikace."

Poslanec Martin Kolovratník na to reaguje takto: „Každá naplánovaná část silnice se získaným stavebním povolením se okamžitě bude stavět. Nebudeme čekat, až budou postupně dokončované první dva úseky. Když třeba za rok za dva zjistíme, že u Vysokého Mýta je všechno připravené, začne se okamžitě stavět i tam, protože D35 bude tvořit přirozený obchvat města. Obyvatelé se určitě nemusí bát, že by došlo k nějakému zpoždění anebo že by museli čekat, až k nim ta velká silnice přijde.“

Poběží víc procesů najednou

Plánovaná změna zákona ale nepohne s některými dalšími stavbami na území kraje. Z toho Kolovratník vrásky nemá: „Tyto stavby ještě nejsou tak dalece připravené. Nevykupují se anebo se teprve začínají vykupovat pozemky. ŘSD dělá procesy vzájemně vedle sebe. Kreslí projekty, vykupuje pozemky a zároveň znovu opakuje proces posouzení vlivu na životní prostředí. Když všechno dobře půjde, mělo by se to časově seběhnout v jeden moment a stavba získá stavební povolení.“

I samotné Pardubice řeší napjatou dopravní situaci. Radnice proto chce ve městě zavést inteligentní způsob řízení dopravy. „Tato cesta pomůže, i když rozhodně není všespásná. Představme si třeba dva pruhy na Sukově třídě a u nich inteligentní systém dynamicky ovládá semafory. Nejsou tam pevné časy, ale pouští se zrovna přetížený směr. Klíčové zůstávají obchvaty. Pomůže už i ten severovýchodní. Sníží intenzitu dopravy v centru Pardubic podle mého názoru možná o polovinu. Bude to velká propojka. Je reálné, že ji na jaře 2018 začneme stavět.“

autor: MAL
Spustit audio