Široký záběr fotografa: Roman Vondrouš zvládá tlačenici u Taxisu i v Oválné pracovně

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Koně s žokeji překonávají při dostihovém mítinku v Pardubicích (červen 2019). Snímek je součástí sbírky fotografií, se kterými Roman Vondrouš zvítězil v kategorii Fotografický soubor na kongresu Mezinárodní asociace sportovních novinářů v Budapešti

Když mu bylo patnáct, fotil vlaky. Železnici miloval. Před objektivem mu často pózovaly lokomotivy, fascinovaly ho tratě. Pardubický rodák se propracoval až na post elitního fotoreportéra agentury ČTK, který sbírá jeden vavřín za druhým.

„Pokaždé chci hledat nějakou nadstavbu, neobyčejné úhly pohledu, jakési novátorství. Ale někdy to vypadá, že už v historii bylo všechno vyfoceno. Opakujeme určité typy záběrů,“ popisuje svou často komplikovanou profesi Roman Vondrouš.

Vždy připraven

Česká tisková kancelář zpravodajsky pokrývá každodenní situace. Všímá si mimořádných událostí, politiky, tiskových konferencí, kultury i sportu. Právě sportovní fotografie jsou docela dobrou průpravou. „Naučíte se takové zručnosti, předvídání situací. Je to akční záležitost, musíte hbitě reagovat. Daný sport by ale člověk měl dobře znát. Na tribunu nechodím bez fotoaparátu, jsem s ním životně spjat.“

Fotograf ČTK Roman Vondrouš získal v soutěži Czech Press Photo (2013) druhou cenu v kategorii Sport za sérii snímků Dostihová dramata

Vondrouše nedávno ocenila Mezinárodní asociace sportovních novinářů na kongresu v Budapešti. Dokázal ovládnout kategorii Fotografický soubor, a to snímky z pardubických dostihů. „Před lety jsem uspěl i ve World Press Photo. Beru to jako skvělou propagaci do zahraničí, protože tyhle fotky obletí celý svět. Už jsem pro ČTK fotografoval na třech olympijských hrách. V Pardubicích jsem i dřív navštěvoval dostihy, hokej, basketbal anebo plochou dráhu.“

Úplně z jiného soudku je jeho triumf v tuzemské soutěži Czech Press Photo, kde si podmanil kategorii Lidé, o kterých se mluví. Porotu zaujala série snímků Premiér v Bílém domě. „Tam se fotograf z českých médií nepodívá každý den. Musel jsem se zorientovat a adrenalin pracoval. Bylo to atraktivní prostředí a ze snímků dýchá neobyčejnost,“ myslí si Roman Vondrouš. Podle něj jinak při fotografování politiků moc kreativních záběrů nevzniká.

Roman Vondrouš se svým snímkem na výstavě vítězných prací novinářské fotografie World Press Photo (2013) v pražském Karolinu
Spustit audio
autor: Jakub Malý

Odebírat podcast

Související