Skupinový přemet kolem mostu a hlavou dolů do údolí. Čeští piloti znovu posunuli hranice akrobacie
Flying Bulls Aerobatics Team. Tahle skupina zůstane ještě dlouho nepřekonaná. Za dalším unikátním kouskem musela vycestovat do Černé Hory.
„Myšlenka zrála docela dlouho. Původně jsme měli záměr udělat přemet kolem mostu v Česku, ale nenašli jsme žádný vhodný. Musím poděkovat Úřadu pro civilní letectví, který s námi pozitivně a ochotně spolupracoval. Bohužel naše mosty mají kolem sebe dráty vysokého napětí. Navíc bylo potřeba ten most zavřít pro veškerou dopravu, a to nejenom na samotný pokus, ale i na trénink. Pak jsme tedy našli méně frekventovaný železniční most, navíc v hezkém údolí,“ popsal pilot Jan Rudzinskyj.
Něco jako strach
Realizace pokusu trvala dva roky. „Než se našel most, než se všechno vyřídilo, protože byla potřeba i spousta povolení. Bez nich by to nešlo. Přišli jsme na letiště, kde seděl takový starý pilot s cigárem a říkal, že ten most taky jednou jen tak proletěl, a pak mu sebrali papíry.“
Přemetů piloti udělali spoustu, specialitou byl takzvaně tlačený. „Tenhle prvek nelítá žádná skupina na světě ani nikde na vystoupení. My jsme to navíc udělali do toho údolí. Vy vlastně nevidíte, kam letíte. Tlačíte dolů a až dole se výhled narovná a vidíte, že se trefíte mezi mostní pilíře. K tomu záporná géčka jsou jiná a letadlo se řídí obráceně. Je to tedy extrémně náročné. My jsme to zkusili pod most a vyšlo to.“
Něco jako strach prý Rudzinskyj měl. „Tohle už bylo hodně náročné. Nebyl to strach svazující, ale že by to byla relaxační pohoda, tak to taky ne. Nemyslím si, že by náš počin jen tak někdo zopakoval anebo překonal. Před lety jsme udělali světový rekord v podobě deseti skupinových výkrutů za sebou v jedné lince bez přestávky. Ale most byl náročnější.“
Poklona Kašparovi
Kromě aktivního létání se pilot věnuje taky organizaci Aviatické pouti. Příští rok se uskuteční 7. a 8. června. „Kompletní název je Aviatická pouť Ing. Jana Kašpara. Vznikla jako pocta tomuto prvnímu českému aviatikovi z Pardubic. Létání v českých zemích začalo někde v místech dnešního sídliště Dukla. Máme dvě repliky jeho letadel. Jednak Blériot XI a taky Blériot JK, se kterým absolvoval slavný přelet do Prahy. Ten budeme 16. dubna křtít v Kuněticích v naší expozici pardubického létání. Jenom se modlíme, aby bylo počasí a abychom ho mohli předvést taky ve vzduchu.“
Související
-
Když mě odmítli v aeroklubu, fakt to bolelo, vzpomíná akrobatický pilot Rudzinskyj
Jan Rudzinskyj vyrostl v Rybitví a žije v Pardubicích. Ve škole byl průšvihář. Být zaměstnán po sametové revoluci ho nebavilo, proto založil reklamní agenturua začal létat.
-
Akrobat Rudzinskyj: Letadlo není jako auto. Tady se chyby neodpouštějí
Strach nemá, respekt ano. Někdy přichází tréma. Ale ve chvíli, kdy letí, na to stejně není prostor. Jan Rudzinskyj se teď soustředí na skupinovou akrobacii. Patří d...
-
Expozice pardubického letectví roste v Kuněticích. Časem z ní má být velké Kašparovo muzeum
Pardubice a okolí jsou zásadní pro české létání. Přesto dodnes čekají na prostor, kde by se to uceleně připomínalo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.