Skútr pod koly jeřábu. Vojenské hasiče prověřuje náročný výcvik v Budislavi

30. září 2022 14:19

Vojenské hasiče čeká náročnější výcvik. Během intenzivního kurzu se mají připravit na situace, se kterými se tak často nesetkávají. Armáda klade důraz hlavně na zásahy u nehod, včetně těžké techniky. Právě v tom je hlavní rozdíl mezi vojenskými hasiči a profesionály v civilu.

Betonový sklad na kraji Budislavi připomíná vrakoviště. Pomačkané střechy, převrácená auta, skútr pod koly autojeřábu. Modelové situace mají armádní hasiče naučit trochu jiný pohled na to, jak je zvládnout.

„Vždycky existuje několik postupů. Klademe důraz hlavně na bezpečnost a rychlost. Aby byl zásah co nejméně riskantní pro hasiče, zraněné v autech, ale třeba i záchranáře, kteří k nehodě přijedou,“ vysvětluje instruktor Štěpán Heger z Rescue Profi Academy.

Vyprostit cestující z převráceného auta. To je situace, ve které se hasiči ocitají často

Obecné věty se na place proměňují v konkrétní situace. Ozve se rána a všichni se otočí. Hasič se snaží páčidlem vyseknout díru do střechy převrácené Škodovky. „Takhle ty zraněné uvnitř jen víc vystresujete. Když vezmete aku vrtačku a stupňovitý vrták, je to rychlejší a šetrnější,“ předvádějí instruktoři způsob, jak se dá zásah vyřešit.

Přestříhat sloupky trvá dlouhé minuty, když jde střecha hydraulikou vyrovnat, zkrátí se čas. Jediný bezpečný airbag pro hasiče je vystřelený airbag. „Tři, dva, jedna – bum,“ rána a plastový kryt odletí několik metrů. Když do toho střihnete, nebude to zrovna ono…

Kurz pro stovky vojenských hasičů

Česká armáda má přes sedm set hasičů. Střeží letiště, muniční sklady, vojenské újezdy. Mají za sebou standardní výcvik, někteří z nich slouží u dobrovolných jednotek. Nové zkušenosti mají být nadstavba, něco navíc. A to i s ohledem na to, že provoz v armádních podmínkách se od běžných silnic přece jen liší.

„V našich prostorech jezdí primárně těžká technika, většinu tvoří nákladní vozy Tatra, ale i vozidla spojeneckých armád Aliance. Takže je potřeba umět vyprostit a stabilizovat osoby i z těchto dopravních prostředků,“ popisuje hlavní cíl výcviku Josef Řeháček z Agentury logistiky AČR.

Proto i stanoviště s dvaadvacetitunovým jeřábem, pod kterým skončil motocyklista. Posunout nápravu o několik centimetrů nahoru trvá pár minut. Pokud máte správné vybavení a víte, jak ho použít.

Během tří let by měli intenzivní kurz podstoupit všichni hasiči, které Armáda ČR má.

Spustit audio

Související