Sky Bridge, Stezka v oblacích i Nová Tesla. Rozhovor se stavitelem nezvyklých projektů
Kolik práce dalo udělat ve své době nejdelší visutou lávku pro pěší na světě? A co první vícepodlažní dřevostavba v Pardubicích? Ptali jsme se zakladatele a generálního ředitele stavební firmy.
„Myšlenku měl v hlavě investor, který chtěl stvořit něco, co oživí areál a vyvolá další interakci návštěvníků s rodinami. Pro nás to byla úplně první výzva. Do té doby jsme stavěli různé velkorozponové konstrukce z lepených nosníků,“ vzpomíná na stavbu Stezky v oblacích na Dolní Moravě Radek Ondruch ze společnosti Taros Nova.
Netradiční požadavky
Když se tenkrát vypsalo výběrové řízení, bylo zadání dost kuriózní oproti klasické stavařině. „Znělo: Mám tady vizi od architekta Zdeňka Fránka. Chtěl bych od vás statický návrh, abyste splnili tu křivku. Na vyprojektování a postavení dostanete necelý rok a mám představu o ceně. Nebáli jsme se tuhle výzvu přijmout. Stavěli jsme poprvé ve vysokohorském prostředí a navíc s nezvyklými parametry.“
Na Dolní Moravu se firma později vrátila. „Když jsme stavěli nastojato, tak jsme si vyzkoušeli i stavbu naležato. Sky Bridge 721 vznikl spontánně. Investor zaslal obrázek tehdy nejdelšího visutého mostu. Měl dávno předjednané stavební povolení ohledně umístění. Zeptal se, jestli jsme schopní to udělat. Vrhli jsme se do toho, i když to byla naše první visutá lávka.“
Kromě základní statiky stavba podle Ondrucha vyžadovala dynamické přepočty. „Jinak se počítá kvůli námraze a větru. Spojili jsme se s lidmi, kteří se zabývají aerodynamikou letadel. Spolupracovali jsme se zahraničními firmami, u kterých jsme objednávali lana, protože jsou jenom dva výrobci v Evropě.“
A z úplně jiného soudku byl na Dolní Moravě herní prvek mamut. „Vymyslel si ho investor do dětského parku. Projekt byl hotový, celý ze dřeva, ale řekl jsem, že to jako mamut nevypadá a že bychom dokázali něco lepšího. Projekt se zastavil a ukázalo se, že mamut může být daleko věrohodnější. Vyburcovalo to všechny k nejlepšímu výkonu.“
Rychlá Tesla
Nejnovějším počinem společnosti je třípatrová rezidence s 11 byty postavená ze dřeva. Jde o součást poslední etapy budované pardubické čtvrti Nová Tesla na rozsáhlém bývalém městském brownfieldu. Bytová dřevostavba má být hotová ještě letos, tedy za pouhý rok.
Na ekologický dojem si prý firma moc nehraje. „Pokud s tím pracujete, tak ty věci vám jsou přirozené. Nemusíte to ani nazývat různými názvy. Spíš se snažíme, aby stavba byla smysluplná, dělaná z materiálů, které opravdu dávají smysl. Není důvod všechno stavět ze dřeva, pokud vám technologie umožňují i jiné věci a kombinace,“ říká Ondruch.
Starší zakázkou společnosti je sportovní hala Dašická v Pardubicích. „Pak jsme měli možnost stavět konstrukci na litomyšlském bazénu a zároveň jsme tam dělali zimní stadión plus tribunu v Chrudimi.“
Jak se z obyčejného tesaře původem z horské vesnice stane zakladatel a majitel renomované společnosti známé odvážnými konstrukcemi? A je reálné, aby do 10 let bylo 25 procent staveb dřevěných, jak plánuje vláda? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka