Správa pardubického letiště má nového velitele a chystá rekonstrukci

11. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nový velitel pardubického letiště Radoslav Matula

Od začátku letošního července má Správa letiště Pardubice nového velitele. Tím se stal podplukovník generálního štábu Radoslav Matula.

Poprvé v historii Správy letiště je ve vedení výkonný pilot, což může být podle Radoslava Matuly výhoda: „Mám představu o tom, co by Správa letiště měla zabezpečovat z ohledu létání. A to je prvotní úkol zabezpečit letový provoz v Pardubicích. Do toho provozu dobře vidím a to mi poskytuje možnosti vést správu letiště směrem, který je potřeba.“

S jakými plány a vizemi tedy do Pardubic přišel? „Těžko říct, co mám v plánu přímo já. Nějaké plány, které předcházely mému nástupu má Správa letiště, takže já budu jen dělat jejich realizaci. Velký plán je modernizace infrastruktury letiště, která se plánuje už delší dobu,“ říká Radoslav Matula a dodává: „Když přiletí jakákoliv letka nebo jednotka na výluku a potřebuje tu trávit několik týdnů, tak letiště v současné době nemá vyhovující hangáry a ubytovací kapacity.“ Rekonstrukce je plánovaná v nejbližších letech, pravděpodobně se tak stane v roce 2021, nebo 2022.

Správa letiště

„Základním úkolem je zabezpečit provoz našich smluvních partnerů. To je centrum leteckého výcviku (CLV), kde se cvičí mladí piloti pro Univerzitu obrany. Zároveň si CLV sjednává kontrakty na výcvik pilotů ze zahraničí. Pak je tu EBA (East Bohemian Airport), pro kterou zajišťujeme veškeré služby letového provozu. A letiště slouží pro vzdušné síly především jako záložní letiště a intervenční letiště pro systém NATINAMDS  (systém protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance) stabilně působící v Čáslavi,“ vysvětluje Radoslav Matula.

Nezřídka na pardubické letiště zavítají letouny JAS-39 Gripen. Standardně ale můžete pozorovat celou řadu dalších strojů. „CLV využívá k výcviku letouny L-39 Albatros, Zlín Z142 a vrtulníky Mi17 Vector a letouny Let L-410. Objevují se tu civilní letouny, které přilétají v rámci civilního provozu. A občas se tu může objevit L-159 Alca z Čáslavi, nebo některé letouny z Kbel, například Airbus vládní letky,“ vyjmenovává Radoslav Matula.

Vojenské cvičení

Do leteckého cvičení Ample Strike 2020 se v září zapojí i pardubické letiště. Cvičení věnované součinnosti leteckých návodčích, posádek letounů a pozemních sil doprovodí množství letecké techniky. „Letiště vzhledem ke své kapacitě bude pravděpodobně hostit tankery, které přiletí pro zabezpečení celého cvičení. Zatím máme potvrzený jeden, jedná se o ještě jednom,“ říká Matula.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová