Terminál B u pardubického vlakového nádraží je hotový. První autobusy tam zastaví v neděli

7. červen 2023 13:19

Skoro 15 měsíců trvala stavba terminálu B pro linkové autobusy u pardubického vlakového nádraží. Musel mu ustoupit i bytový dům, jehož demolicí práce začaly. Původní autobusové nádraží je na soukromém pozemku, navíc je vzdálené skoro půl kilometru od vlakového. O víkendu se provoz přesune na nový terminál, který stál přes 100 milionů, skoro celou částku pokryla dotace.

Čtěte také

„Vypadá docela skromně, když to porovnáme s terminály v jiných krajských městech. Uvědomme si, že Pardubice jsou spíše železniční město, že sem těch autobusů tolik nezajíždí. Myslím si, že tím, že člověk pár kroky z autobusového nádraží dojde na vlakové nádraží a opačně, je to největší benefit, který cestující dostanou,“ říká náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).

Na novém terminálu je velký přístřešek a stání pro linkové autobusy. Podobá se velmi stavbě přímo před nádražím. „To byl přesně záměr, aby ta oblast vypadala podobně. Zatímco na terminálu A jsou prvky spíše do červena, tak tady, protože linková doprava souzní s barvou modrou, je to do modra,“ doplnil Hrabal.

Voda, šachovnice, ale žádný stín

Na novém nádraží je i odpočinková zóna, která není vyasfaltovaná, ale mlatová, v místě je i vodní prvek. „Není to úplně fontána, ale budou to takové vodopádky, kam se lidé budou moci přijít osvěžit, když budou čekat na autobus. Když půjdeme ještě o krok dál, tak vidíme čtyři stoly. Jeden z nich je něčím speciální,“ dodal náměstek Hrabal s odkazem na herní šachovnici.

Hráči a cestující se zatím moc před sluníčkem neschovají. „Je zde poměrně bohatá výsadba, čili věřím, že jednou budeme ve stínu,“ říká Hrabal. Odpočinková plocha je směrem k hlavní silnici lemována krytými stojany pro kola, čímž chce město posílit cyklistickou kapacitu.

Stavbě dozoroval Libor Matoušek, který popisuje některé nečekané nálezy: „Problému bylo moc. Například pozůstatky od minulých majitelů. V zemi jsme nacházeli různé nádrže na vodu a ropné produkty a samozřejmě různá potrubí a kabely, ke kterým se nikdo nehlásil.“

Na hlavním nástupišti na terminálu B je i místnost pro řidiče. „Všechno zařizoval a koordinoval Dopravní podnik města Pardubic, který se stává provozovatelem terminálu B,“ vysvětlil Hrabal.

Nádraží bez WC

Na novém nádraží ale nejsou žádné toalety pro cestující. „Ty jsou v nedalekém vlakovém nádraží. My počítáme ve spolupráci se Správou železnic s tím, že ona zkulturní prostor, který je souběžně s výpravní budovou. Pro cestující zde bude k dispozici čekárna s veškerým servisem.“

Jednou z obav místních obyvatelů bylo, že v místě zhoustne doprava. „Linkové autobusy budou moci vjíždět a vyjíždět od celního úřadu, ale samozřejmě ten hlavní proud povede přes terminál. Nejvíce autobusů sem bude přijíždět mezi 6. a 7. hodinou ranní. Mělo by jich být zhruba 25. Věříme, že ten terminál tuto zátěž v pohodě pojme,“ předpovídá náměstek Jan Hrabal.

Terminál B začne fungovat od neděle 11. června, kdy zároveň začne platit celostátní změna jízdních řádů, a zatím bude ve zkušebním provozu.

Spustit audio

Související