Trénujte svoji paměť. Udrží vás v duševní kondici a zvedne vám sebevědomí

Myšlení (ilustrační foto)
Myšlení (ilustrační foto)

Trénování paměti slouží k procvičení krátkodobé i dlouhodobé paměti. Rozvíjí či udržuje také schopnost soustředění a vyjadřovací schopnosti. A dobře fungující myšlení nám udrží také zdravé sebevědomí.

O tom všem přišla do naší Radioporadny povídat lektorka tréninku paměti Hana Vitásková.

Paměť je schopnost přijímat, uchovávat a znovu si vybavovat informace. Pokud člověk svou paměť pravidelně zatěžuje, dělá pro ni to nejlepší.

Jak je možné, že něco si pamatujeme celý život a něco nám vypadne z hlavy za pár hodin?

„Záleží na tom, jak do jaké míry je pro nás konkrétní informace atraktivní. Nejvíce si uchováme takovou, která je spojena s emocionálním prožitkem,“ říká lektorka Hana Vitásková.

Nic svému mozku neulehčujte

Choďte na nákupy bez seznamu. Opakujte si sčítání a odčítání nebo násobilku. Čas od času si proházejte věci v kuchyňské lince. Odměnou za námahu vám bude lepší paměť.

„Když odcházíte z domu, říkejte si nahlas, že právě vypínáte žehličku, zamykáte byt. Zkuste si vyčistit zuby druhou rukou, než kterou používáte,“ radí Hana Vitásková.

Informace v mozku máme uložené v paměťových stopách. Pokud své vědomosti pravidelně neoživujeme, pomalu se nám z těch stop ztrácí. Pokud chcete oživit dovednosti a znalosti z dávné minulosti, začněte u úplných základů.

Co nám posílí pamět?

  • Procvičení krátkodobé a střednědobé paměti: zapamatujte si určitý počet předmětů nebo obrázků. Chvíli se na ně dívejte a pak je zakryjte.

  • Slovní zásoba: vymyslete si co největší počet slov od zadaného písmene nebo pojmů souvisejících s daným tématem (např. co nejvíce zimních sportů, typických vánočních jídel apod.).

  • Procvičení dlouhodobé paměti: doplňujte části známých přísloví, rčení, pranostik. Vzpomínejte na své vlastní zážitky a zkušenosti.

  • Podpora komunikace: nebojte se diskuse. Vybírejte si nejrůznější témata a pak se k nim vyjádřete.