Tři roky omezení pro cestující. Příští rok má začít oprava pardubického nádraží

Smog a mlha nad pardubickým nádražím

Správa železniční dopravní cesty plánuje letos na podzim vypsat zakázku na opravdu pardubického hlavního nádraží. Hodnota tendru má být přibližně čtyři miliardy korun. Samotné stavební práce mají začít už příští rok v lednu a naplánované jsou až do roku 2023.

Práce mají trvat přibližně tři roky a bude to nevyhnutelně znamenat i výluky na tratích, které se budou týkat především roku 2021. Přibližně na šest měsíců nebudou vlaky vůbec jezdit mezi hlavním nádražím, Rosicemi nad Labem a zastávkou Závodiště, což bude komplikace pro cestující z Chrudimi a od Hradce Králové. Částečná omezení provozu pak budou na hlavním koridoru a to v obou směrech z hlavního nádraží, tedy v úseku na Přelouč i Kostěnice.

Autobusové nádraží vedle vlakového. Pardubice koupí pozemky potřebné pro terminál B

Autobusové nádraží (terminál B) by mělo navazovat na zastávky MHD a vlakové nádraží

Zastupitelé Pardubic schválili odkoupení pozemků u železničního nádraží od společnosti Eurobit Real. Za 1,5 hektaru zaplatí město 7,62 milionu bez DPH. Území radnice potřebuje pro vybudování terminálu B, kde má vzniknout nové autobusové nádraží.

Až bude hotovo, cestující čeká několik výrazných novinek. Tou první je vznik nového ostrovního nástupiště, tedy nástupiště číslo pět. S tím souvisí i prodloužení současných podchodů. Druhou zásadní věcí bude vybudování lávky na sídliště Dukla. Mluví se o ní už hodně let, dokonce jsou mezi kolejemi i sloupy, na kterých kdysi měla být, ale postavená z různých důvodů nakonec nikdy nebyla.

Nový by měl být staniční informační systém (včetně tabulí s příjezdy a odjezdy), staniční rozhlas i navigační majáčky pro nevidomé. Všechna nástupiště budou nově bezbariérová, aby byl zaručený pohodlný nástup do nízkopodlažních vlaků. V odjezdovém podchodu budou vybudované výtahy a na jednotlivá nástupiště povedou i eskalátory.

Nádraží a hotel v Pardubicích

Opravený hotel, nejasné kino

Správa železniční dopravní cesty také chystá opravy nádražních budov, včetně zchátralého hotelu, říká mluvčí Marek Illaš: „Budovu hotelu bychom měli začít opravovat v roce 2020 nákladem 300 milionů korun. Budova dostane novou fasádu, okna, inženýrské sítě a střechu.“ V budoucnu počítá SŽDC s využitím bývalého hotelu k vlastním potřebám. Později se dočká rekonstrukce i budova nádražní haly, včetně dnes nepřístupných míst. O jejich budoucím využití ale zatím správa železnic nerozhodla. Týká se to například i bývalého kina Sirius.  

S tzv. ostřešanskou spojkou, tedy novým spojením na Chrudim, se nepočítá. Přesto podle serveru zdopravy.cz by měla být oprava pardubického nádraží provedena tak, aby v budoucnu bylo možné ostřešanskou spojku postavit s minimálními stavebními zásahy na samotném nádraží.

Spustit audio

Související