V Pardubicích začala stavba Galerie Pernerka za 5 miliard korun. Hotovo má být v roce 2028
V Pardubicích odstartovala stavba Galerie Pernerka za asi 5 miliard korun. Symbolickým poklepáním základního kamene začala proměna bývalého areálu lihovaru naproti hlavnímu nádraží v moderní multifunkční centrum. K němu se ale připojily také protesty proti kácení stromů.
„Snažili jsme se reagovat nějak na to, co tady v okolí je, ať je to struktura zástavby, ať je to skvělá architektura Karla Řepy na nádraží. V Pardubicích je celá řada krásných staveb, které mají společné použití materiálu. To je jedna z inspirací, která je vidět na fasádě Pernerky,“ o inspiraci při návrhu podoby multifunkční Galerie Pernerka v Pardubicích mluví architekt Filip Pokorný.
Proměnu prázdného místa po bývalém lihovaru u hlavního nádraží symbolicky odstartovalo poklepání základního kamene. Stavět tam začne developerská společnost Redstone během několika dní.
„Začne se stavět v několika dnech a stavba bude dokončena někdy na podzim roku 2028. Celkové investiční náklady budou okolo 5 miliard korun,“ říká ředitel společnosti Richard Morávek.
Na ploše skoro 3 hektarů má vyrůst zhruba dvacítka gastro provozoven, dvě stě obchodů, supermarket, kanceláře, čtyřhvězdičkový hotel nebo multikino. Součástí projektu bude i podzemní a střešní parkoviště pro asi 1100 aut, které poslouží také lidem mířícím na vlak.
„Myslím si, že to, že tady vznikne velké parkoviště, je dobře, protože v lokalitě nádraží je to to vždy žádané pro lidi, kteří dojíždějí do Pardubic, pak pokračují například dál vlakem,“ doplňuje primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO).
Protesty a negativní reakce
Záměr developera ale vyvolal také negativní reakce. Největší kritiku vzbudila plánovaná nadzemní lávka přes Palackého třídu, které muselo ustoupit několik vzrostlých lip. Proti tomu protestovali demonstranti přímo u brány budoucího centra během slavnostního zahájení stavby.
Podle iniciátora akce Jiřího Schmidta jde o chybu města: „Základním problémem je to, že město u tohoto projektu, ale i u jiných projektů nepodmiňuje novou výstavbu a nové investice zachováním vzrostlé zeleně. Těch stromů je veliká škoda, do konce našeho života prostě nevyrostou padesátileté lípy. Náhradní výsadba tak není řešením.“
K samotnému protestu se primátor Nadrchal vyjadřovat nechtěl. Poukázal ale na to, že lávka bude sloužit široké veřejnosti.
„Určitě v tom místě nádraží to přinese komfortní způsob jak překonat Palackého třídu v místě, kde už má čtyři nebo do budoucna pět pruhů. Je tady velký provoz, takže je to bezpečný způsob jak překonat tuto komunikaci. Měla by tato lávka být v podstatě bezbariérová, takže by měla sloužit všem,“ dodal Nadrchal.
Než začne samotná výstavba, musí ještě stavební firma přeložit inženýrské sítě nebo odvodnit jámu po bývalém lihovaru.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Washington zveřejnil novou strategii. Z Evropy dělá nepřítele, hodnotí Pehe
-
Prahu a Středočeský kraj čekají změny v dopravě. Sjednotí se pásma, jízdenky zdraží a zvýší se pokuty
-
Čuju takovou kulišárnu. Vůbec bych se nedivil, kdyby Agrofert právně převedli na Kypr, říká ekonom
-
Rrahmani zachránil Spartu před další ztrátou. Pražané v Olomouci vyhráli gólem v samotném závěru






