V Pardubicích začala stavba Galerie Pernerka za 5 miliard korun. Hotovo má být v roce 2028

9. duben 2025 09:13

V Pardubicích odstartovala stavba Galerie Pernerka za asi 5 miliard korun. Symbolickým poklepáním základního kamene začala proměna bývalého areálu lihovaru naproti hlavnímu nádraží v moderní multifunkční centrum. K němu se ale připojily také protesty proti kácení stromů.

„Snažili jsme se reagovat nějak na to, co tady v okolí je, ať je to struktura zástavby, ať je to skvělá architektura Karla Řepy na nádraží. V Pardubicích je celá řada krásných staveb, které mají společné použití materiálu. To je jedna z inspirací, která je vidět na fasádě Pernerky,“ o inspiraci při návrhu podoby multifunkční Galerie Pernerka v Pardubicích mluví architekt Filip Pokorný.

Proměnu prázdného místa po bývalém lihovaru u hlavního nádraží symbolicky odstartovalo poklepání základního kamene. Stavět tam začne developerská společnost Redstone během několika dní.

„Začne se stavět v několika dnech a stavba bude dokončena někdy na podzim roku 2028. Celkové investiční náklady budou okolo 5 miliard korun,“ říká ředitel společnosti Richard Morávek.

Na ploše skoro 3 hektarů má vyrůst zhruba dvacítka gastro provozoven, dvě stě obchodů, supermarket, kanceláře, čtyřhvězdičkový hotel nebo multikino. Součástí projektu bude i podzemní a střešní parkoviště pro asi 1100 aut, které poslouží také lidem mířícím na vlak.

„Myslím si, že to, že tady vznikne velké parkoviště, je dobře, protože v lokalitě nádraží je to to vždy žádané pro lidi, kteří dojíždějí do Pardubic, pak pokračují například dál vlakem,“ doplňuje primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO).

Protesty a negativní reakce

Záměr developera ale vyvolal také negativní reakce. Největší kritiku vzbudila plánovaná nadzemní lávka přes Palackého třídu, které muselo ustoupit několik vzrostlých lip. Proti tomu protestovali demonstranti přímo u brány budoucího centra během slavnostního zahájení stavby.

Lidé protestují proti kácení stromů, které musely ustoupit budoucímu obchodnímu centru Pernerka

Podle iniciátora akce Jiřího Schmidta jde o chybu města: „Základním problémem je to, že město u tohoto projektu, ale i u jiných projektů nepodmiňuje novou výstavbu a nové investice zachováním vzrostlé zeleně. Těch stromů je veliká škoda, do konce našeho života prostě nevyrostou padesátileté lípy. Náhradní výsadba tak není řešením.“

K samotnému protestu se primátor Nadrchal vyjadřovat nechtěl. Poukázal ale na to, že lávka bude sloužit široké veřejnosti.

„Určitě v tom místě nádraží to přinese komfortní způsob jak překonat Palackého třídu v místě, kde už má čtyři nebo do budoucna pět pruhů. Je tady velký provoz, takže je to bezpečný způsob jak překonat tuto komunikaci. Měla by tato lávka být v podstatě bezbariérová, takže by měla sloužit všem,“ dodal Nadrchal.

Než začne samotná výstavba, musí ještě stavební firma přeložit inženýrské sítě nebo odvodnit jámu po bývalém lihovaru.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat