Začíná stavba severovýchodního obchvatu Pardubic. Město na něj čeká přes 15 let

20. prosinec 2022 08:10

Pardubice se dočkaly. Ředitelství silnic a dálnic dnes oficiálně zahájí stavbu severovýchodního obchvatu města z Trnové směrem na sídliště Dubina. Nová silnice má být hotová v březnu 2025 a přetíženému centru města uleví od osobní a tranzitní dopravy, řidičům navíc zkrátí cestu k dálnici D35.

Investiční záměr schválili silničáři už v roce 2006. Následné přípravy ale provázela celá řada komplikací a termín výstavby se opakovaně posouval. Pravomocné územní rozhodnutí získal obchvat v roce 2014 poté, co dlouho územní řízení blokoval majitel jedné z dotčených nemovitostí, to se nakonec povedlo vyřešit.

Čtěte také

Mezitím ovšem vypršela planost posudku o vlivu stavby na životní prostředí, a bylo proto nutné získat pro obchvat nový posudek EIA, což dopadlo v roce 2018. Velké problémy byly taky s výkupy pozemků, silničáři se museli od roku 2016 vypořádat se 120 vlastníky. Někteří ale prodat parcely za nabízené peníze nechtěli a bránili se vyvlastnění soudní cestou. Spory trvaly dál, sedm lidí napadlo v roce 2020 udělené stavební povolení pro obchvat, odvolání ale ministerstvo dopravy zamítlo a stavební povolení nabylo právní moci. 

Výběrové řízení na dodavatele vyhlásilo ŘSD v roce 2021. Ale kvůli rostoucím cenám materiálů a covidové pandemii muselo upravit podmínky tendru. Následně pak řešilo i námitku jednoho z uchazečů proti výsledku výběrového řízení.

Trasa budoucího severovýchodního obchvatu Pardubic

Zahájení výstavby tak silničáři odsunuli až na letošní rok, kdy podepsali smlouvu s dodavatelem. Severovýchodní obchvat Pardubic byl vysoutěžený v režimu design and bulit, kdy musí firma sama zajistit část projekčních prací a pak samozřejmě i samotnou výstavbu.

Zkratka po novém mostě

Obchvat povede z Trnové přes Fáblovku po mostní estakádě přes Labe a jeho slepé rameno na Dubinu. Začínat bude nedaleko za současným malým kruhovým objezdem v Trnové, kde se odbočuje na Ohrazenice a končit bude na Dubině na kruhovém objezdu u věznice.

Půjde de facto o přeložku silnice I/36 z centra Pardubic na okraj, ale s parametry čtyřproudové silnice o délce 4 km. Její součástí mají být protihlukové stěny, dva kruhové objezdy a za zmínku určitě stojí 200metrový most přes Labe a slepé rameno, který by měl být zavěšený, tedy uprostřed jeden vysoký pilíř a mostovka na něm zavěšená lany.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související