Celý den u počítače? Po hodině práce si pět minut zacvičte

31. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Home office, muž, počítače, práce z domova

Posilovny a tělocvičny jsou zavřené. My jsme ale jednoduché cvičení předvedli i v rozhlasovém studiu. Jako cvičební pomůcky nám posloužily židle a stůl. A samozřejmě nejdůležitější je gravitace, ta se naštěstí nemění ani v této složité době.

Zkušený fitness trenér Jiří Zadina se svým kolegou vymyslel program Office Fitness. A to jako reakci na velký počet lidí, kteří jsou nuceni trávit čas doma u počítače a ničí si tím záda i psychiku.

„Jednoduchá pětiminutová cvičení jsou určena hlavně pro lidi, kteří pracují na home office. Člověk se hodiny hrbí u počítače, navíc míchá péči o rodinu, práci a zábavu dohromady, a tím získává pocit, že vlastně nic nedokončí, nestíhá.  A to není dobře,“ míní fitness trenér.

Během pauzy zkontrolujte svůj aktivní sed

Málokdo se vydrží plně soustředit na práci déle než hodinu. Proto fitness trenér Zadina doporučuje udělat si pauzu po hodině práce na počítači. Odpočine si nejen mozek, ale hlavně trpící krční a bederní páteř a mezilopatkové svaly.

„Posaďte se doprostřed židle, neopírejte se ani o opěradlo židle, ani o hranu stolu. Vybalancujte střed, narovnejte záda, chodidla musí být opřená o zem - špičky i paty. Ramena tlačte dozadu a dolů. Zatlačte šuplík, tzn. bradu posuňte dozadu. A tento sed si hlídejte,“ radí Jiří Zadina.

Podle něj je to se správným sedem u počítače jako se zdravou výživou. Taky víme, co bychom měli jíst, ale nedodržujeme to. Stejně tak víme, jak máme sedět, ale zborcený sed je pro nás pohodlnější. Ovšem pro tělo je to velmi nezdravé, a časem to každý pozná na vlastní kůži.

V pětiminutové fitness pauze pak následují cviky, které posilují mezilopatkové svaly, břišní svaly, bedra i dolní končetiny. 

Nezapomeňte posílit unavené oči

Oční cviky na zlepšení unaveného zraku jsou velmi jednoduché a zvládne je každý.

„Zavřete oči a kružte s nimi. Kruhy by měly být co největší. Pak oči otevřete, podívejte se nahoru, dolů, maximálně doleva a doprava, hlava musí být při tomto cviku zcela nehybná,“ ukazuje jeden z mnoha cviků fitness trenér Zadina.

Další cvik je také velmi jednoduchý. Vytvořte si teplo třením dlaní o sebe. Pak zavřete oči a pomalu si teplé dlaně položte na víčka. Krásně si prohřejte oči a prodýchejte se. Tím přetíženým očím pomůžete.

 

Spustit audio

Související