Další cizí dělníky ve Foxconnu vedení Pardubic pořád nechce. Změní se to?

3. květen 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Primátor Pardubic Martin Charvát

Primátor Pardubic Martin Charvát v tomhle zůstává optimistou. Říká, že se v poslední době spousta věcí posunula. Stopka pro nové dělníky z Mongolska, které chce tchajwanský výrobce elektroniky, ale platí.

Radní požadují záruky, jinak odmítavé stanovisko nezmění. „Dali jsme podmínečný nesouhlas. Požadovali jsme, aby ze strany Foxconnu byla zajištěná lékařská péče pro tyto zahraniční zaměstnance, bydlení. Taky jsme ale chtěli, aby Foxconn ve spolupráci se státem řešil nástup dětí těchto zaměstnanců do škol. Z pozice státu žádná odezva nepřišla. Dětem se nebráníme, ale chceme jasnou podporu.“

Charvát vyhlíží další jednání s vrcholnými představiteli společnosti Foxconn. „Myslím si, že problém má řešení. Obě strany jsou aktivní.“

Spor kolem Červeňáku 

Bývalý vojenský prostor Červeňák by měl zůstat takový, jaký je. V divoké podobě a bez silnice. Myslí si ochránci přírody. „V základní věci nejsme v rozporu. Chceme, aby Červeňák byl zachovaný jako zelená rekreační zóna. V otázce propojky jsme ale v zásadní neshodě. Myslím si, že pardubickou dopravu je potřeba intenzivně řešit. Město má pozemky pod touto propojkou, vlastní most.“

Kácení v Červeňáku. Povodí Labe vyčistilo břehy Chrudimky od náletových dřevin

Břehy Chrudimky v této lokalitě od roku 1920 prakticky nikdo neudržoval

Neprostupná divočina na březích Chrudimky v pardubickém vojenském prostoru zvaném Červeňák je minulostí. Povodí Labe tam nechalo dřeviny vykácet a teď už tam procházející najdou jen hromady kmenů.

Stavbu silnice ale jedna ze studií dopravních expertů považuje za kontraproduktivní. Kousek od ní by měl časem vést jihovýchodní obchvat.

Primátor oponuje: „Auta z Pardubic nezmizí. Je potřeba dát jim další most, další silnici. Chceme centru dál odlehčovat. Město čeká desítky let na obchvaty. Tady jsou pozemky, příležitost. Městu silnice pomůže.“

Lepší sladění?

Pardubická doprava kromě běžného provozu prochází i dalšími zkouškami v podobě oprav a uzavírek. „Na konci každého roku se na radnici schází široké plénum, které řeší dopravní stavby nadcházejícího roku. Tahle to bylo i v listopadu 2017, kde se jasně nadefinovaly koordinační aktivity. Pak asi vznikla nějaká potřeba na straně ŘSD udělat další opravu,“ popisuje primátor, proč nedávno hrozil velký kolaps v podobě souběžné opravy dvou klíčových komunikací.

Ucpané město a dlouhé kolony, oprava důležité silnice nahnala auta do centra Pardubic

Ze silnice je nutné sjet u Dražkovic

Mnohé řidiče tento týden zaskočila částečná uzavírka hlavního tahu z Chrudimi na Pardubice a Hradec Králové. Těsně před Pardubicemi v úseku Dražkovice - Dostihové závodiště zavřeli silničáři jeden jízdní pruh a mnozí řidiči se tak do práce dostali s až půlhodinovým zpožděním, když museli na objízdné trase postávat v dlouhé koloně.

„Město Pardubice je statutární, rozdělené na obvody. Když ŘSD požádá kraj o provedení rekonstrukce, tak ten vyzve dotčené obvody. Podle dohody by město Pardubice mělo být přizvané na všechna jednání, aby se klíčové stavby mohly koordinovat i během roku,“ vyhlíží Charvát lepší koordinaci.

Spolupráci s městem při přípravách dopravních omezení nedávno pro Český rozhlas komentoval i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Podle svých slov by po komunálních volbách uvítal, kdyby mu primátor neposílal otevřené dopisy přes média, ale komunikoval přímo. „Museli jsme nějak zareagovat. Kraj na to mediálně nereagoval. Tlak od novinářů šel logicky na město a my jsme chtěli ukázat, že chceme problém řešit,“ myslí si Charvát.

autor: Jakub Malý
Spustit audio