Do provozu občas vyjede záloha. Pardubický dopravní podnik čelí ucpané dopravě
Zná to každý, kdo se někdy ve špičce snažil projet krajským městem a být někde včas. Kombinace prakticky nemožná. Je vůbec reálné, aby spoje MHD dodržovaly jízdní řád?
„Zpoždění kvůli kolonám nelze postihovat. Řidič za to nemůže. Kolony aut na křižovatkách ve městech se bohužel přeskočit nedají. Dopravní plánování je samozřejmě o to složitější. V jízdních řádech to není vidět, ale na každé točně, na konečné jsou nějaké vyrovnávací doby. Někdy je potřeba do provozu zasáhnout takovým způsobem, že vyjedou zálohy, které zpoždění vykrývají. Cestující to třeba ani nepozná, že přijel úplně jiný autobus, ale hlavně že přijel. Pro dispečery je to někdy složité. Je to každý den jinak, jinde a nedá se na to dobře připravit,“ soudí ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán.
Čtěte také
Bartoš a Wonka pomůžou
Pro rok 2025 tolik zásadních novinek v městské hromadné dopravě nebude. „My jsme letos pořídili nové autobusy, nové bateriové trolejbusy, vybavili jsme vozidla kamerovým systémem. Teď se spíš těšíme na to, že by mohl být zprovozněný most kpt. Bartoše, abychom to cestujícím výrazně zjednodušili. Most Pavla Wonky bude ještě rok v rekonstrukci. Budeme rádi, když cestujícím nabídneme spolehlivější dopravu než dneska.“
Ceny jízdného
Prakticky už desetinu pardubického rozpočtu představuje vyrovnávací platba do dopravního podniku. Podle některých i opozičních politiků přišel čas na zdražení jízdného.
„Procento, kterým město hradí náklady svému vlastnímu dopravnímu podniku, se historicky nijak zásadně nezměnilo. Je pravdou, že poměr nákladů a tržeb přijatých z jízdného se dlouhodobě trochu mění. Procento je nižší než před 15 nebo 20 lety. Ale je potřeba říct, že se logicky upřednostňují některé kategorie cestujících jako třeba senioři nad 70 let, kteří jezdí bezplatně. K tomu se před lety trojnásobně snížila cena žákovské jízdenky, což ale zafungovalo velmi dobře. Počet žáků s lítačkou se zpětinásobil. Přesto tohle má následný dopad do tržeb.“
Pelikán připomněl, že se ceny jízdného upravovali loni na jaře i letos na jaře. „Není pravdou, že bychom to nechávali roky být. Čím necháte pauzu delší, o to víc je pak zdražení skokovější. Máme to nastaveno v pořádku. Napříč republikou se poměry vybraného jízdného vůči nákladům dostaly někde na úroveň 25 procent. Od Mariánských Lázní po Opavu je to všude velmi podobné a my nijak nevybočujeme z průměru,“ uvedl koaliční zastupitel za Společně pro Pardubice a celorepublikový předseda Sdružení dopravních podniků.
Kdy na vodu vypluje Arnošt s cestujícími? Proč už na lodi nestačí jeden kapitán a budou hned tři? A jak to vypadá s projektem sdílených kol? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Pardubice plánují návrat sdílených kol, vymýšlí vlastní model provozu
Do Pardubic se možná vrátí sdílená jízdní kola. Z krajského města zmizela letos v květnu. Teď by měl mít ale sdílená kola na starosti pardubický dopravní podnik.
-
Arnošt z Pardubic je zpět. Výletní loď už zase kotví na Labi v krajském městě
Výletní loď Arnošt z Pardubic je už zpátky na Labi v přístavišti v Pardubicích. Má za sebou přes 2 roky oprav.
-
Ulice K Vápence je hotová. Rekonstrukce propojila nádraží s jihem Pardubic
Řidiči v Pardubicích už bez problémů projedou ulicí K Vápence. Město dokončilo rekonstrukci za 91 milionů korun. Na silnici přibyl kruhový objezd nebo zastávkové zálivy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.