Hodnocení školního roku 2020/21: Počítačová gramotnost na jedničku, soužití v kolektivu za pět
Je konec školního roku, děti dostávají vysvědčení. Hodnocení žáků bylo pro učitele letos naprosto výjimečné a těžké. Stejně jako celý covidový školní rok.
Zástupkyně ředitele ZŠ Štefánikova Pardubice Petra Ryšavá si v průběhu tohoto roku vůbec nebyla jistá, jak především prvňáci zvládnou základní učivo. A jak to dopadlo? Zeptali jsme se paní učitelky v Radioporadně.
Nejtěžší rok v učitelské kariéře
„Pro mě osobně to byl nejtěžší rok, jaký jsem v praxi zažila. Jak profesně, tak soukromě, zažívali jsme velké změny. Nicméně jsem optimistka, vidím sklenici raději poloplnou než poloprázdnou. Takže ten rok mě vlastně poučil a mnoho důležitých věcí jsem si uvědomila,“ popisuje zástupkyně Ryšavá.
Výrazně se zlepšily technické schopnosti dětí i učitelů. Ten pokrok byl podle zástupkyně Ryšavé neuvěřitelný, je to posun o deset let dopředu. Co se ale projevilo velmi negativně, je ztráta sociálních kontaktů, nemožnost setkávat se tváří v tvář v kolektivu.
„My učitelé jsme v podstatě herci, a když ztratíme své diváky, tedy děti, přestává nám naše práce dávat smysl a ztrácíme tolik potřebnou energii. A s kolegy jsme se shodli na tom, že ty monitory nám naši energii užíraly víc a víc. Když jsme se s dětmi po několika měsících odluky viděli osobně, byla to euforie a čirá radost. Občas někoho pohladíte, občas šťouchnete, protože nedává pozor, a tohle počítač prostě nedokáže," říká učitelka.
Naučit se žít v kolektivu
Učitelé pojímali školu primárně jako instituci, kde se děti učí znalostem. Většina z nich si ale neuvědomila, že smysluplný život v kolektivu je jednou z nejcennějších dovedností, která je pro budoucí život dětí zásadní.
„A to nám došlo až teď, v tomto školním roce, kdy nám sebrali možnost socializace dětí. Škody tam jsou velké a některé děti, ale i učitelé, se s tím budou vypořádávat s pomocí odborníků hodně dlouho. Pevně doufám, že i kdyby čert na koze jezdil, tak se nestane to, že se zase zavřou školy a situace se bude opakovat,“ věří Petra Ryšavá.
Proč by paní učitelka Ryšavá dala rodičům prvňáků na vysvědčení samé jedničky? A kdo více po roce s covidem ztloustl? Děti, nebo učitelé? Poslechněte si celý pořad.
Související
-
Místo koupání u vody budou o prázdninách chodit do školy. Pardubičtí učni dohání praxi v létě
Někteří učni se na zkoušky ale teprve chystají. Jsou totiž i školy, které studentům skládat zkoušky neumožnily a odkládají je na prázdninové termíny.
-
Škola v posteli a v pyžamu? Děti kvůli distanční výuce ztrácejí základní pracovní návyky
Už rok používáme ve školství termín distanční výuka. Tento v minulosti neznámý pojem je dnes zcela běžný.
-
Generace srostlá s mobilem neodkládá telefon ani ve škole. Patří do moderní výuky
Používají ho běžně od narození po celý život. Mobilní telefon teď středoškolákům pomáhá i při vzdělávání.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.